Sněženky a machři
Úvod
Úkol napsat seminární práci o nějakém „pořadu pro děti“ se už na první pohled zdá velmi jednoduchý. Má-li mít však práce úroveň, je třeba daný pořad řádně znát. Zamyslel jsem se tedy znovu nad nastoleným tématem a zjistil jsem, že je definován velice široce. Vždyť co všechno můžeme chápat pod pojmem „pořad“? Je to samozřejmě určité pásmo pohádek, povídání a písniček shluknuté do jednoho velkého programu. Dále to může být dětský seriál, nebo výchovný pořad pro děti a myslím si , že zeširoka vzato jsou to i dětské filmy. Nebo si snad myslíte, že třeba vánoční pohádky nejsou pořadem pro děti?
A pak tu máme druhou část zadání – „pro děti“. Co může být chápáno jako dítě? Od mala do dospělosti? Asi ne, protože řeknete-li dnes mladému pubescentovi, že je dítě, tak u něj příliš nepochodíte. Vyřešil jsem tedy tento problém šalamounsky. Mnou zvolená pedagogická kombinace je 2. stupeň a tak abych se co nejvíce přiblížil myšlení a vnímání svých, možná budoucích, žáků, zvolil jsem pořad určený ponejvíce jim.
Vlastní děj
Je to film z prostředí mladistvých, kde hlavní roli hraje konflikt studentů a jejich učitelů. Celý příběh se navíc odehrává v rámci lyžařského kurzu, což je událost, mezi žáky velmi oblíbená a pro mladé tudíž velmi blízká.
Studenti 1. ročníku gymnázia (tedy 15 – 16tileté rádoby dospělé skoroděti) prožívají své strasti a radosti v prostředí horské chaty, pod přísným dozorem učitelů. V roli zkušeného vedoucího kurzu se představil Radoslav Brzobohatý coby učitel Karda. Jeho pedagogickým protipólem byla mladinká, studentských ideálů stále ještě plná, učitelka Soňa – Veronika Freimanová. Na straně studentů – „machrů“ to byli hlavně Viki Cabadaj, Karel Mácha (M. Suchánek), Jarda Novák a hlavní hrdina Radek Převrátil.
Ale k ději. Jak jsem již uvedl, třída jede na lyžařský kurz. S nimi jede také dcera učitele Kardy – Marika. Je pěkná a tudíž se není co divit, že se všem klukům líbí. Kromě jich je tu ještě instruktor Vláďa (příjmením Brťko),který se zase líbí Marice. Kluci tedy dojdou k nápadu si o Mariku zahrát karty (aby si navzájem nelezli do zelí).Viki chytrým podvodem vyhraje a ostatní mu tedy musí pomáhat. Přes velkou jejich snahu nakonec skončí Marika v náručí Vláďově a kluci jsou poraženi.
Během těchto událostí dochází k normálnímu průběhu kurzu, kde z dráhy vybočuje pouze „rebelantský“ postoj machrů vůči pravidlům.
Postava Radka je nastíněna, jako mladého adolescenta, plně si uvědomujícího Důsledky svých činů, se smyslem pro spravedlnost a čest a tak ,když se v kotelně chaty celá třída opije a Karel Mácha dostane otravu alkoholem, bere vše na sebe a zavolá učitelku Soňu. Ta mu pomůže, ale v afektu mu řekne, aby se sbalil, že ráno odjede. Ráno na snídani pak předá Karel Soně dopis od Radka s tím, že už odjel.Soňa si až teď uvědomí důsledky svých slov a jen pronese:“..včera v noci jsem strašně zestárla!“ V dopise je citát, který měl Radek zatržený v knížce. Tímto film končí.
„Čeho se na nás dopustili druzí, s tím už se nějak vyrovnáme.
Nejhorší je to s tím, čeho jsme se na sobě dopustili sami.“
Klady a zápory
Ve filmu jsou zábavnou formou ukázány všechny stránky naší mládeže ( i když je film z roku 1982). Její nadšení, radosti, myšlení, principy a postoje vůči světu.
Funkce výchovná – Z psychologie víme, že období adolescence (15-20 let) je období hledání vlastní identity a vytváření si svého světového názoru. A ten je ponejvíce ovlivňován kamarády, okolím, a řeknu-li to neodborně – věcmi, se kterými se mladý jedinec ztotožňuje. A tento film působí tak, že v postavě Radka vidí mladý divák svůj vzor a tak také chce být čestným, spravedlivým a citlivým. Pohoda v jaké se celý film rozkládá navíc poukazuje na pravděpodobnou správnost v jednání hrdinů.
Na druhou stranu můžete říci, že mladí ve filmu pijí, obchází pravidla, revoltují proti dospělým, ale vzpomeňte si na svá mladá léta a uvědomíte si,že tento obraz k naší mládeži dnes už patří. Adolescence je období experimentace a jak tvrdí odborná literatura – „špatná zkušenost je také zkušenost“ , tak ať naši žáci co chtějí a nechtějí, aby lépe a rychleji dokázali určit, co je pro ně to nejlepší na jejich cestě přes křižovatky světa.
Funkce vzdělávací – Film ukazuje, jak vlastně lyžařské kurzy probíhají, což dětem utváří představu o jejich vlastních, budoucích kurzech. Vysvětluje některé základní lyžařské techniky a předkládá návod, jak humornou formou přežít i chvilky těžké.
Mezi řádky pak nalezneme sděleno, že to čeho chceme dosáhnout více cestami a že ne vždy je ta nejkratší a nejlehčí tou nejsprávnější a nejúčinnější.
Funkce rozumová – K ní přispívá nejvíce postava Radka, jehož znalost různých citátů a jejich interpretace nás pozastavuje a dává nám k zamyšlení některé otázky, pro naší mládež blízké. Rozhovory mezi učitelkou Soňou a Radkem nám poukazují na některé společné problémy mladého adolescenta a „mladé“ dospělé (např. problematika lidských vzorů, přizpůsobovaní „nutným“ zlům či socializace uvnitř skupiny).
Závěr
Když bych to shrnul, tak musím říct, že film je pozitivní hlavně svou lehkou formou. Čiší z něj dobrá nálada a uvolněná atmosféra(i přes nešťastný závěr). Jeho motivační stránka je na takové výši, že právě na lyžařských kurzech je tento snímek velmi oblíbeným a všichni, kdo jej shlédli se znova vžívají do rolí mladistvých a znova prožívají lásky, smích a legraci,jaké lze zažít jen pouze na lyžařských kurzech.
Po přečtení této práce doporučuji zajít do videopůjčovny a snímek „Sněženky a machři“ si ihned pustit.
Důkazem vlivu televize a prolínání těchto světů jsou i zautomatizované výroky z filmu, které my studenti stále používáme. Pro odlehčení uvedu příklad:..Jedeme zkratkou,je to sice dál, ale za to horší cesta……sex vyčerpává – odborník žasne,laik se diví……anebo nezapomenutelné..vydrž, Prťka, vydrž.
Doufám, že jsem vám touto prací navodil příjemnou náladu a aspoň trochu zčeřil vody jednolitosti témat prací mých kolegů.