Moderní technologie ve vzdělávaní dospělých
1. Vzdělávání dospělých
Termín vzdělávání dospělých (anglicky adult education) pokrývá širokou oblast jednak edukačních procesů (učení dospělých osob a na ně zaměřené vyučování), jednak institucí, programů, způsobů řízení a podpůrných aktivit tvořících dohromady systém zabezpečující jiné než formální (tj. striktně na školský systém vázané) vzdělávání. Vzdělávání dospělých se historicky vyvinulo z různých forem lidové osvěty, jež měla kompenzovat nedostatek vzdělávacích příležitostí pro sociálně a ekonomicky nižší vrstvy populace. V současném stupni rozvoje civilizace sice osvěta (např. zdravotnická) nadále má své opodstatnění, avšak vzdělávání se realizuje v neobyčejně intenzivním rozvoji profesně orientovaného vzdělávání: odborné vzdělávání, programy podnikového vzdělávání, školení za účelem zvýšení nebo prohloubení kvalifikace a rekvalifikace aj. Součástí vzdělávání dospělých jsou také způsoby neformálního vzdělávání, zejm. otevřené univerzity, univerzity třetího věku aj. Ve vzdělávání dospělých se uplatňuje zejména distanční vzdělávání a korespondenční studium.
2. Distanční vzdělávání
Distanční vzdělávání (dále jen DiV) se dá charakterizovat jako: „multimediální forma studia, při které jsou studující a vzdělavatelé v průběhu studia od sebe odděleni na prakticky neomezenou a často velkou vzdálenost. Multimediálnost zde znamená překonávání této vzdálenosti využitím všech dostupných komunikačních prostředků, kterými lze prezentovat učivo – tj. tištěnými texty, magnetofonové i magnetoskopické záznamy, počítačové interaktivní programy na disketách či CD nosičích, telefony, faxy, e-mail, rozhlasové i televizní vzdělávací programy, videokonference. Tento systém je použitelný pro každou úroveň vzdělávání, od krátkých kurzů až po graduální vysokoškolské studijní programy. Jeho účastníkem může být každý (obecně bez rozdílu věku, v praxi pak v ČR osoby starší 18 let), pokud je schopen na odpovídající úrovni samostatně studovat a má vlastní zodpovědnost za vzdělávací postup a cíl, kterého chce dosáhnout.
3. Multimédia
Z tohoto vymezení vyplývá, že jedním z typických rysů DiV je multimediálnost. Tento prvek je výrazně posílen v 80. letech s masovým nástupem zvukových záznamů na kazetách a posléze videozáznamů v systému VHS. Začátek 90. let je ovlivněn masovým rozšířením počítačů a jejich rychlým rozvojem, který umožnil práci s obrazově a zvukově dokonalými produkty, včetně případné interaktivity. Polovina 90. let pak znamená masový nástup počítačových sítí a nástup nového celosvětového média – internetu.
4. Internet
Vysvětlovat v dnešní době význam pojmu internet je zbytečné v době kdy prakticky celá tzv. západní civilizace je zahlcena tímto fenoménem a setkávají se s ním již děti v mateřské školce.
Pokud se podíváme na úlohu Internetu v DiV, může mít v podstatě dvě roviny:
- rovinu pasivní – Internet slouží k zveřejnění obecných informací o distančním studiu u konkrétní instituce případně informací organizačního charakteru. Případně jako náhrada klasické komunikace studujícího a vzdělávací instituce poštou.
- rovinu aktivní – Internet slouží jako nástroj přístupu ke studijním materiálům, aktivní komunikační kanál mezi studujícím a tutorem, interaktivní kanál práce „studijní skupiny“ formou on-line diskusních skupin aj.
5. Závěr
Na světe se stále objevují nové a nové možnosti vzdělávání dospělých, některé se úspěšně aplikují do systému vzdělávání jiné jsou méně úspěšné.
Pro zavádění internetu se uvádí celá řada argumentů :
- Internet je ideální zásobárnou výukových materiálů, které jsou dostupné kdykoli a kdekoli
- Internet umožňuje propojit učitele se vzdálenými žáky a propojit žáky mezi sebou
- Internet umožňuje nezávisle na čase a místě vytvářet kolektivy se stejnými výukovými zájmy a zprostředkovat komunikaci mezi nimi
Zajisté existují i nevýhody jako chybějící osobní kontakt apod.,ale pro vzdělávání dospělých se internet zdá, vzhledem k uvedeným vlastnostem jako ideální. Vývoj techniky jde však obrovským tempem kupředu a v průběhu několika let může být nahrazen zcela novou technologií. Již dnes se hovoří o možnosti vzdělávání prostřednictvím mobilních telefonů.
6. Použitá literatura
Andragogika 1, Agentura Daha, Praha, 2001