Zeměpis dopravy
– zajištění přepravy osob, nákladů, energie,zpráv a informací v prostoru
– doprava se postupně rozvíjela – od síly zvířat a člověka až k technickým pokrokům(páry) – dnes: el.energie
– členění dopravy:
- pozemní, letecká, námořní
- osobní a nákladní – výkon dopravy – počet přepravovaných osob, nákladu/počet ujetých (oskm, tkm)
– základní složky dopravy: dopravní prostředky (auta,vlaky,lodě,letadla)
dopravní sítě (silnice,železnice,námořní linky)
dopravní uzly (nádraží,letiště,přístavy)
- pozemní doprava
- a) železniční doprava
– přeprava osob a nákladů, převážně na střední a delší vzdálenosti
– rozvoj:technickým pokrokem prům. revoluce (1. parní železnice:ve VB 1822)
– dnes na ústupu, využívaná hl. v Evropě (ČR – nejhustší síť v Evropě-po Belgii)
– světová železniční síť měří 1.25 mil. km
– nejmodernější železnice – USA, Kanada, Brazílie Německo, Japonsko – rychlovlaky (přes 200km/h)
– nejdelší vlakový tunel: Eurotunel – Anglie – Francie
– požadavek EU – koridory – pro rychlejší jízdu vlaku (až 160km/h) a bezpečí – u nás Ústí-Praha-Kolín-Čes.Tř.
- b) automobilová doprava
– přeprava osob,nákladů převážně na kratší vzdálenosti
– bleskový rozvoj – 2. pol. 20.stol.
– na silnice připadá 70% světové dopravní sítě
– hlavně v USA,Japonsku, Kanadě
– transkontinentální dálnice – (USA-S-J,Z-V)
- LETECKÁ DOPRAVA
– hl. přeprava osob na velké vzdálenosti, ale i nákladů (květiny, poštovní zásilky)
– moderní, rychlá a relativně bezpečná, nevýhoda – vysoká cena
– vnitrostátní letec. doprava – u států s velkou rozlohou ( Kanada, USA)
– nejvýznamnější letiště – hl. v USA, Evropě, Japonsku
USA – Kenedyho let. v New Yorku, Chicago, Dallas, Los Angeles, Atlanta, San Francisco
EVROPA – Frankfurt,Londýn (Hethrow, Getwick) JAPONSKO – Tokio
– Airbus – společnost na výrobu letadel v Evropě
- LODNÍ DOPRAVA
- a) námořní doprava
– hl. přeprava nákladů na velké vzdálenosti
– přepraví 60% veškerého nákladu, stálé trasy
– KABOTÁŽ = námořní doprava – mezi přístavy, při pobřeží (Norsko,Švédsko,Dánsko)
– státy levných vlajek – i když jsou to malé státy, tak se pod jejich vlajkou plaví hodně lodí
=>Libérie, Řecko, Malta, Norsko, Panama
– stavba přístavů je modernější než dříve, staví se na moři plošiny = terminály – často ropné terminály
– kapacita lodi se měří v brutech (BRT) – registrovaná tuna – kolik nákladu se může převést, aby se loď
nepotopila
– největší světové přístavy: Rotterdam, Singapure, Amsterdam, Hamburk, londýnský přístav
– ropné přístavy – okolí Perského zálivu
– zkrácení trasy – průplavy, průlivy
- b) vodní vnitrozemská
– v posledních letech upadá, dříve obchodovali po řekách
– výhody – nízká investice, nevýhoda – nízká rychlost
– nejrozšířenější v USA – Velká jezera, řeka Mississippi, Čína, Německo
Nizozemí (přeprava lidí, věcí pomocí vodních kanálů)
- POTRUBNÍ DOPRAVA – speciální doprava
– přeprava na velké vzdálenosti (ropy a zemního plynu,ale také pošty, vody, kanalizace, vínovody,
čpavkovod)
– mladý druh dopravy (před 2. sv.válkou)
– 1,5 mil. km ropovodů a plynovodů na světě
– nevýhoda: třeba stavět čerpací stanice, náchylná na porušení stability zemské kůry
- CESTOVNÍ RUCH
– přemisťování lidí z jednoho místa na druhé a pobyt na tom místě (ale ne více než rok)
– formy CR:
- rekreační: odpočinek, dovolená, léčební
- exkurzní: rekreace + poznání
- věděcko – odborné aktivity lidí – 10%
- podnikatelský: pracovní cesty – 15%
– velmi rychle se rozvíjí
– vzrostl počet cestovních kanceláří
– rozlišujeme:
- aktivní CR – turisti sem k nám (v zájmu ekonomiky by měl být, co nejvyšší)
- pasivní – čeští občané od zahraničí – nejvíce – Chorvatsko, Španělsko, Itálie (Bilione), Francie
– negativa cestování: kriminalita, terorismus, ekologie