Dopravníky
CHARAKTERISTIKA
Slouží k plynulé dopravě surovin, polotovarů a hotových výrobků po vodorovné, svislé nebo šikmé dráze. Ulehčují a zrychlují práci při výrobě, montáži a skladování.
Základní rozdělení dopravníků:
- Dopravníky s tažným prvkem
- Dopravníky bez tažného prvku
- Dopravníky s tažným prvkem
dopravovaný materiál nevykonává žádný relativní pohyb vzhledem k tažnému prvku (pás, články, atd.).
Do této skupiny patří dopravníky:
- pásové
- korečkové
- článkové
- podvěsný
- vozíkové
- eskalátory
- Pásový dopravník
- Nejčastěji používaný.
- Pás je tažným a současně nosným
- Dopravuje sypký nebo kusový materiál ve vodorovném a šikmém směru.
- Používá se v potravinářském průmyslu, ve výrobních procesech a ve skladování.
Rozdělení pásových dopravníků:
- textilní
- pryžové s textilními vložkami
- z plastů
- drátěné
- ocelové (doprava ocelového materiálu)
Základní části pásového dopravníku
- Výsypka
- Napínací buben
- Nekonečný pás
- Podpěrné válečky
- Násypka
- Napínací buben
- Napínací stanice
- Čistící škrabák
- Vodící buben
- Válečková stolice
- Motor, ozubené převody
- Brzda
- Elektromotor
- Korečkový dopravník
- Používá se k přepravě sypkých materiálů ve svislém, šikmém, vodorovném nebo lomeném směru do větších výšek (směrem nahoru) → gravitační nebo odstředivou silou.
- korečky → kapsy navěšené na pásu nebo řetězu (obvykle jsou děrované, slouží pro dopravu mokrých substrátů např. písku)
Základní části korečkového dopravníku
- Hnací a hnaný buben
- Tažný element
- Násypka
- Výsypka
- Motor
- Korečky
- Článkový dopravník (destičkový)
- Používá se k dopravě těžkých, hrubozrnných ostrohranných nebo horkých předmětů ve vodorovném nebo svislém směru.
Základní části článkového dopravníku
- Hnací kolo
- Vodítka
- Napínací zařízení
- Úložné prvky (vozíky, rošty, závěsy, články, …)
- Tažné prvky (lana, řetězy)
- Vozíkový dopravník
- Používá se pro dopravu těžkých těles (výkovky, odlitky)
- Skládá se z vozíků, které jsou spojeny s tažným členem.
- Vozíky pojíždějí po dráze, které mají válcový profil I, U nebo kolejnice.
- Podvěsný dopravník (řetězový)
- Slouží k dopravě sypkých nebo kusových materiálů ve vodorovné nebo šikmém směru.
- Materiál je umístěn na závěsném zařízení.
- Hlavní částí jsou vozíky tažené řetězem nebo lanem po nosné dráze tvořící okruh.
- Používá se na montážích a v dílnách.
- Dopravníky bez tažného prvku
Má elektrický pohon s mechanickým nebo hydrodynamickým přenosem krouticího momentu.
Do této skupiny patří dopravníky:
- šnekové
- válečkové
- palety a kontejnery
- Šnekové dopravníky
- Přemisťují materiál pomocí rotujícího šneku.
- Používají se pro vodorovnou, šikmou a výjimečně svislou dopravu.
- Jsou vhodné pro dopravu: prašného, zrnitého, drobně kusovitého, částečně vlhkého a vláknitého materiálu.
- Mohou plnit i technologické funkce- míchání (mlýnek na maso), mytí, hnětení, ohřívání, chlazení.
Základní části pásového dopravníku
- hnací převodový elektromotor
- spojka
- ložiska
- šnek
- vodící ložiska
- žlab
- víko žlabu
- Válečkové dopravníky
- Slouží k dopravě odlitků, výkovků nebo výrobků uložených v krabicích či bednách.
- Mohou být gravitační (nepoháněné) a poháněné.
- Pohon může být ruční nebo motorový.
- Je konstrukčně jednoduchý a spolehlivý.
- Ložným a nosným prvkem jsou válečky uložené v ložiscích a jsou uloženy v konstrukci z válcových profilů
- Palety a kontejnery
- Palety (plošiny) a kontejnery (nádoby) typizovaných tvarů a velikostí slouží k přepravě výrobků.
- Zabraňují poškození výrobku.
- Vracejí se zpět k výrobci k dalšímu použití.
- Palety a kontejnery se ukládají do vrstev nad sebou, abychom využili veškerý prostor při skladování → stohování.
- Ke stohování se používají jeřáby nebo stohovací či paketovací vozíky.