Jeřáby, lana a příslušenství
Jeřáb
Je to zdvihací zařízení sloužící k přemisťování a ukládání břemen ve svislém i vodorovném směru vymezené vzdálenosti.
Hlavní části jeřábu
- nosná konstrukce
- zdvihací mech.
- pojezdové mech.
- otáčecí mech.
- sklápěcí mech.
Podle počtu provozních cyklů a průměrného vytížení zařazujeme jeřáby do pěti skupin:
0 nejjednodušší – velmi lehký provoz, montážní provoz (4 body)
- lehký – běžné dílenské (6 bodů)
- střední – přístavní (8 bodů)
- těžký – slévárny (9 bodů)
- velmi těžký – hutnictví (více jak 9 bodů)
Určení bodů
- podle počtu pracovních cyklů za rok: 20 000……1 bod
50 000……2 body
víc jak 50 000……3 body
- podle silového zatěžovatele (tun): 30……1 bod
60…….2 body
víc jak 60…….3 body
- podle rychlosti – zdvihu (m/s): 0,13…….1 bod
0,42…….2 body
víc jak 0,42……3 body
– pojezdu : 0,33……..1 bod
1,67……..2 body
víc jak 1,67……..3 body
Nosné elementy jeřábů – LANA
Jsou to ohebné prostředky k vázání a zdvihání břemen. Mohou být:
- TEXTILNÍ – složení s textilních nebo polyamidových vláken svinutých postupně protisměrně do provázků => pramenců => pramenů. Nejčastěji se vyrábějí:
třípramenná: čtyřpramenná:
- OCELOVÁ – nejčastěji s patentovaných ocelových drátků o pevnost rPt = 1300-2000 Mpa, volíme zpravidla:
– protisměrná lana – vynutí drátků v pramenech je opačné než vynutí pramenců lana
– stejnosměrná lana – volíme výhradně pro lana trvale zatížená např. výtahy
Konstrukce lan
Jednopramenná nebo vícepramenná.
Drátek – 0,3-3mm
Vložka – konopí napuštěné
olejem+grafit
OTEVŘENÉ LANO – UZAVŘENÉ LANO –
vnější obvod je vytvořen
z profilovaných drátků,
povrch je hladší a nevtéká dovnitř voda a nečistoty
Stejnosměrná lana
Jsou pružnější, trvanlivější, ale mají sklon k tvoření smyček. Ve velmi těžkém provoze se setkáme s lany SEAL (síl).
SEAL – pramen tvoří drátky o nestejném průměru, větší pevnost.
Aby se lana nerozplétala musí být provedena úprava konců lan:
- zapletením lana
- zalitím v objímce
- lanovou svorkou
- klínovou lamelovou objímkou
Dovolené zatížení lana MAXIMÁLNÍ =
Fdov.=Fp/K – (Fp-jmenovitá pevnost lana; K-součinitel)
Háky
Je to prostředek k zavěšení břemene. Jsou vystaveny značnému rázovému zatížení. Vyrábí se z houževnatého materiálu např. 12 020
Kladky
Vodící kladky a kladky vyrovnávací
Vodící – vedou lano, případně mění směr.
Vyrovnávací – vyrovnávají nestejné prodloužení větví lan a tím zajišťují stejné namáhání. Náboj kladek bývá spojen s věncem, deskou nebo žebry. Materiál – 42 2650