Vybrané kapitoly z didaktiky
– vymezení oboru, základní pojmy, vývoj obsahu
vzdělávání, vzdělávací koncepce, přístupy k obsahu vzdělávání v současnosti,
sebevzdělávání
———————————————————————————————————–
Didaktika = je samostatný vědní obor
– název je odvozen z řeckého DIDASKEIN = učit, vyučovat 17.stol.
– poprvé pojem použil něm.pedagog Wolfgang Ratke
– didaktikou se zabýval J.A.Komenský, v jeho pojetí měla širší význam / teorie výchovy
a vzdělávání /
Didaktika studuje procesy vzdělávání v rámci školního prostředí
Předmětem didaktiky je výuka, tj. organizovaný proces, který probíhá v určitém
prostoru a čase, má systematicky vymezené učivo,
probíhá interakce mezi učitelem a žákem.
Didaktika rozvíjí žáka ve třech oblastech :
a/ kognitivní – týká se poznávacích procesů,intelektiuálních schopností a dovedností
b/ afektivní – formování postojů, ovlivňování zájmů a charakterových rysů osobnosti
c/ psychomotorická – vytváření pohybových dovedností, pracovních, sportovních,
Základní didaktické pojmy
Vyučování (vyučovací proces) = je to proces, který se projevuje konkrétními činnostmi
učitelů a žáků, opírá se o určité cíle, obsahy, zásady,
organizační formy apod.
Učení = formativní proces, v němž člověk mění své chování, vytváří si nové dovednosti, realizuje své schopnosti
Rozlišujeme učení : bezděčné /nevědomé/, záměrné /ve škole/,sociální,
učení poznatkům,činnostem, vlastnostem,napodobování
Vzdělávání = proces všestranné humanizace a kultivace člověka, celoživotní proces
přípravy člověka pro jeho specificky lidské úkoly (např. tvorba nových
hodnot, aktivní občanství) např. volby, činnost v občanských sduženích
Vzdělání = výsledek vzdělávání, osvojený systém vědomostí, dovedností, návyků, postojů,
názorů
= soustava poznatků a hodnot z jednotlivých oblastí vědy, techniky, umění
i společnosti
Cíl vzdělání = zamýšlený a očekávaný výsledek vzdělávací činnosti( s ohledem na spol.
potřeby, individ.požadavky)
Obsah vzdělání = transformovaný systém poznatků, činností a dalších kvalit, které
si má člověk osvojit
DRUHY VZDĚLÁNÍ :
- a) podle obsahu – všeobecné ( CJL, MAT, DEJ, OBN)= poskytuje systém vědomostí o základních zákonitostech přírody, společnosti, myšlení a dovednosti, které
jsou nezbytné pro optimální rozvoj osobnosti člověka, nezávisle na jeho budoucím povolání;
součástí jsou teoretické vědomosti a praktické dovednosti technické povahy; vytváří široký
základ pro vzdělání odborné
– odborné ( PED, PSY, BIO a hygiena dítěte)= systém vědomostí a dovedností, jejichž osvojení je nutné pro výkon určitého povolání/kvalifikace/
- b) podle úrovně – základní (ZŠ) základy vzdělání – ve speciálních školách
– střední ( SŠ)
– vyšší ( VOŠ)
– vysokoškolské (VŠ)
KURIKULUM ( curriculum vitae – běh života, životopis) = jsou plány určené k řízení
výuky ve školách. Je to komplexní projekt cílů, obsahu, organizace vzdělávání,
realizace obsahu ve výuce, způsoby kontroly a hodnocení výuky.
Zahrnuje i mimotřídní a mimoškolní aktivity organizované školou,
aktivity k domácímu studiu, přípravu žáků na výuku.
Dále zahrnuje i klima školy, vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči, mezi
učiteli navzájem a další ( pozn. skryté kurikulum, hůře měřitelné)
Vzdělávání a jeho pojetí v historii a současnosti / vývoj koncepcí/
Vzdělání je historickou kategoií, jeho cíle a obsah byly určovány na základě
společenského vývoje.
a/ prvotní výchova a vzdělávání / prvobytně pospolná společnost/ se uskutečňovaly
v pracovním procesu( učení nápodobou). Postupně si vývoj společnosti vynutil zřizování
institucí, které vzdělávání zprostředkovaly.
b/ starověk – antika / starověké Athény/
univerzální vzdělání – zahrnovalo veškeré poznatky té doby, kalokagatia – harmonie
tělesná a duševní, zdůrazňovala se přiměřenost, všestrannost, opomíjena tělesná práce,
vytváří se trivium a kvadrivium, pro svobodné občany
c/ středověk – feudální společnost 4.-13.stol.
obsah vzdělání podřízen náboženství, nejdůležitější je náboženská a mravní výchova (ostatní potlačeny), latina, scholastika( memorování), přísná kázeň, tělesné tresty, oslovská lavice
d/ 14.-15.stol.
období renesance a humanismu, rozvoj vědy, techniky, zámořské objevy – koncepce
humanitního vzdělání, snaha o návrat k hodnotám antické kultury / filosofie, dějiny,
umění/, studium latiny,řečtiny, vznik městských škol
e/ 16.-17.stol.
rozvoj věd, zvláště přírodních; potřeba reálného vzdělání, které má vztah
k reálnému životu; víra v sílu lidského rozumu; vzdělání mělo charakter encyklopedický
f/ přelom 18. -19 stol.
objevují se 2 zásadní koncepce ( proudy ve vzdělání)
- materiální vzdělání – cíl: co největší množství důlež. poznatků pro život nevýhody : nebyla stanovena kritéria pro výběr obsahu, přetěžování žáků
- formální vzdělání – cíl: rozvíjení určitých stránek osobnosti člověka, zejména myšlenkových procesů a rozum. schopností,
staví na názoru, že poznatky rychle zastarávají, zapomínají
se a je těžké stanovit, které jsou pro život důležité
nevýhody: podceňování obsahu, odtržení teorie od praxe
g/ současná koncepce – zahrnuje obsahovou a formální stránku vzdělání, člověk má získat
určitý vědomostní základ a současně si osvojit příslušné dovednosti,
– myšlenkové operace,metody poznání – celoživotní vzdělávání.
Snaha o celoživotní vzdělávání ( vzdělávání zastarává a je třeba
inovovat)
U nás se o vytvoření nové koncepce obsahu vzdělání pokusil
v 50.letech Otokar Chlup- formuloval koncepci základního učiva,
vše podstatné pro formování těla i ducha.Při výběru obsahu musí
respektována:
- vědecký pokrok společnosti
- vědecká správnost – vědecky podložené informace
- kritérium věkových a individuálních zvláštností žáků /přimě
řenost požadavků na žáka/
Koncepce vyučování
( nebo-li didaktické systémy)
Koncepce vyučování = je souhrn znaků vyučovacího procesu a jejich vzájemných
vztahů. Jde o o znaky
a/ procesuální stránky – tj.cíl, úkoly, výběr obsahu, metod, zásady,interakce mezi Ua Ž
b/ formální stránky – tj.čas, prostor, materiální vybavení, počet žáků
Podle toho, zda byl více zdůrazňován zřetel činnosti učitele nebo činnosti žáků, rozlišujeme
2 základní jednostranně pojaté koncepce vyučování
- Tradiční systém – didaktika Herbartovská, zaměřuje pozornost na činnost učitele,
žáka chápe jako pasivní objekt(žák si pasivně a mechanicky osv.učivo)
- Progresivistický systém – didaktika Deweyovská, zaměřuje pozornost na činnost žáka,
role učitele jako poradce a koordinátora
Obě tyto krajní alternativy nevyhovují požadavkům efektivního vyučování.
- Současný vzdělávací systém – učitel má řídící funkci a žák je chápán nejen jako
pasivní objekt učitelova působení, ale současně jako aktivní
subjekt vyučovacího procesu ( Rámcový vzdělávací program)
V rovině organizačních forem vyučování rozlišujeme tyto koncepce:
1) individuální vyučování – viz. ot.3
2) hromadné ( frontální) – viz. ot. 3
3) skupinové vyučování – viz.ot. 3
4) individualizované – Daltonský plán, Winnetská soustava
– vzniká poč.20.století, každý žák se učí sám, časové jednotky jsou nahrazeny jednot kami práce, vznikají tzv. plány : daltonský plán, winnetská soustava
daltonský plán – žáci postupovali podle měsíčních plánů pro jednotlivé předměty,
plány obsahovaly nové učivo, otázky a problémy, odkazy na literaturu,
pokyny k přezkoušení a časové dispozice, pracovali samostatně v odborných
učebnách, učitel měl roli poradce, dozorce, přezkušoval;
vedle individuální práce existovaly společné činnosti, konference, výchovy,
převládala metoda projektová a problémová , po splnění měsíčních plánů
všech předmětů dostal žák další, nikdo nepropadal, každý postupuje svým
tempem. NEDOSTATKY : málo opakování a upevňování vědomostí,
nedostatek příležitostí k ústnímu projevu, velké nároky na učební pomůcky,
nesnadnost kontroly výsledků
winnetská soustava – programy jsou dvouleté, žáci postupují různým tempem
v různých předmětech podle svých schopností a zájmů; učivo je stejné,
liší se tempo postupu a počet cvičení; individuální učení je kombinováno
se společnými činnostmi – hry, dramatizace, shromáždění, skupinové
a hromadné projekty; zjišťování výsledků – diagnostické testy, pravidelné
opakování a prověřování učiva; propracované učebnice : učivo analyzováno
na prvky, logicky seřazeno,součástí správné výsledky a odpovědi – zpětná
vazba. PROBLÉM : rozptyl mezi žáky – administrativní potíže
Důsledky individualizovaného vyučování : nesoustavné vědomosti, problematické
sociální vztahy
5) diferencované vyučování – respektuje individuální zvláštnosti žáků, dělí je
podle schopností, individuálních zájmů, dle pohlaví,
předpokládané profese
2 formy diferenciace:
a/ vnější – žáci rozděleni do speciálně zaměřených tříd, škol
( volitelné předměty od 2.stupně, běžné na SŠ,VŠ)
b/ vnitřní diferenciace – rozdělení uvnitř třídy do 2-3 skupin větších podprůměrné-průměrné-nadprůměrné, úkoly různé
obtížnosti, učivo se probírá do různé hloubky podle sch.
Výhody: možnost pružně přeřazovat žáky,větší aktivizace,
učitel se může věnovat se menší skupině !
6) týmové vyučování- skupina učitelů provádí společnou výuku, význam pro platnost
mezipředmětových vztahů / 3 učitelé v 1 třídě zároveň, př.
učitel DEJ + OBN + VV/; nebo spolupráce skupiny učitelů,
kteří v rámci školy připravují, realizují a hodnotí programy pro !!
skupiny žáků, celé třídy nebo ročníky. Význam: pro real. mezipř.vzt.
Z hlediska převládajících didaktických metod rozlišujeme koncepce :
1) slovně- názorné vyučování
2) problémové vyučování
3) programované vyučování a algoritmizované
4)rozvíjející vyučování
ad 1/ SLOVNĚ NÁZORNÉ VYUČOVÁNÍ
převládá výklad učitele, vede žáky k pasivitě, menší kázni, zvýhodňuje žáky,
kteří učivo lépe pamětně zvládnou
Fáze: 1) vytváření představ a pojmů a jejich osvojování
přímo – na základě vlastní činnosti nebo předváděním pomůcek
nepřímo – slovním popisem
2) osvojování si obecných vědomostí
analýza, syntéza, indukce, dedukce, srovnávání
3) upevňování vědomostí, dovedností, návyků – příklady, opakování
prvotní opakování – formou otázek, opakování celků v jiný den, v jiném pořadí
4) používání osvojených vědomostí a dovedností v praxi
žák odpovídá na otázky vlastními slovy, řeší úlohy, různé projevy samost.práce
ad 2 ) PROBLÉMOVÉ VYUČOVÁNÍ ( Polák W.Okoń – představitel p.v.)
kritizuje slovně názorné vyučování
– podstatou je řešení didaktického problému = to je teoretická nebo praktická
obtíž, kterou žák samostatně řeší a aktivním zkoumáním získává nové poznatky
a zkušenosti, případně se učí již osvojené používat při řešení nových, problém. situací
způsoby řešení :
- a) pokusem a omylem – neumí zdůvodnit použitou metodu řešení
- b) náhlým vhledem – náhle pozná způsob řešení
- c) rozumovou analýzou – žák ročlení problém na jednotlivé úseky
utváření problémových situací a jejich zařazení do vyučování závisí:
- a) na věku
- b) na možnostech vyučovacího předmětu
- c) na cíli vyučování
učitel může řešit problémové úlohy takto :
- a) učitel problém vytyčí a řeší sám – vzbudí zájem, ale není to problémové vyučování
- b) učitel vytyčí problém a řeší frontálním způsobem
- c) problémy řeší malé skupiny žáků (3-4) – dostatek materiálů
Frontální řešení problému
- a) vymezení problému – motivace (obrázek, pracovní list), vztah učitele a žák
- b) rozbor obtíží spojených s řešením problému, formulace problému
- c) samostatné řešení žáků, ověřování hypotéz vede k nalezení problému ( měl by zapojit i méně nadané žáky – lehčí úkol)
- d) hodnocení a ověřování výsledků, aplikace na podobné situace
VÝHODY: vyvolává intelektuální a citové napětí, motivace,řešení problémů
přispívá k rozvoji poznávacích procesů, tvořivého myšlení, fantazie,
zvídavosti, pomáhá udržet pozornost a zájem ( Proč? Z jakých důvodů..?)
OBTÍŽE: náročné pro učitele( příprava) a žáka( musí neustále přemýšlet), větší
nároky na čas a organizační přípravu
DOPORUČENÍ : kombinovat se skupinovým vyučováním, zařazovat do systému
hromadného vyučování
ad 3) PROGRAMOVANÉ VYUČOVÁNÍ a ALGORITMIZOVANÉ
vznik 60.léta 20.stol., zakladatelem B.F.SKINNER, který vymezil principy,
které umožňují řídit učení rychlejším a přesnějším způsobem, u všech žáků by mělo
být dosaženo stejných výsledků. Žák je aktivní.
PROGRAM = postupné předávání informací
Principy : a) princip malých kroků – malé dávky učiva
- b) princip aktivity – udržování aktivity
- c) princip individuálního tempa, rovnocenná péče, vedení k samostat.
- d) princip zpětné vazby – kontrola
- e) princip hodnocení
- a) B.F.SKINNER – LINEÁRNÍ PROGRAM s tvorbou odpovědi
1- 2 – 3
žák je uveden do aktivity otázkou, odpověď musí být samostatně
vysouzena, správná, vytvořil techniku nápovědy (do učení nepatří chyba)
- b) PRESSLY – ALTERNATIVNÍ PROGRAM s volbou odpovědi
1 – 2 – 3
tento program má podobu kvízu, žák si odpověď vybírá, ale neví, proč
chyboval
- c) N.A. CROWDER – VĚTVENÝ PROGRAM – má 2 linie
1 – 2 – 3
. hlavní linie pro nadané žáky, vedlejší linie pro slabší žáky
Výhody : viz principy – aktivita,…
Nevýhody : ztáta souvislostí, zájmu o probírané učivo, omezení mezilidských
vztahů, potlačuje tvořivost, iniciativu ( pouze čtení a psaní),
nedostatek času k ústnímu projevu, sklouznutí k šablonovitosti
ALGORITMIZOVANÉ VYUČOVÁNÍ– patří k programovanému
Algoritmem rozumíme: přesný a naučitelný sled operací s jejichž pomocí
řešímeúlohy dané třídy(obtížnosti) např. matematika
– písemné dělení
Rozlišujeme alg.řešící – k řešení úloh
alg.rozpoznávací – usnadňují volbu vhodného řešení
Důležité je, aby žáci sami za pomoci učitele algoritmy objevovali
Programy mohou plnit různou didaktickou funkci : např.
– prezentace nového učiva
– program k opakování učiva
– program k prověřování a zkoušení učiva
ad 4) ROZVÍJEJÍCÍ VYUČOVÁNÍ
– řeší netradičním způsobem vztah mezi vyučováním a vývojem žáků, snahou je dosáhnout co největšího vlivu vyučování na vývoj žáků.
Vychází z myšlenek psychologů, že je nutné v každém vývojovém stupni se zaměřit na
rozvoj těch psychických funkcí, které jsou ve stádiu zrání a utváření.
Důležitá je aktivita žáků,nejdříve si osvojují obecné pojmy, později jednotlivé předměty
S e b e v z d ě l á v á n í
= autodidaktika
= vzdělávání jedince podle vlastního programu, jedinec se učí metodami a prostředky,
které si volí sám. Vychází z jeho potřeb, možností, věku. Záleží na motivaci.
Prostředky :
odborná literatura (knižní, časopisecká), hromadně sdělovací prostředky, výukové
programy( počítačové)