MEZIVÁLEČNÉ DRAMA
OSVOBOZENÉ DIVADLO
-tzv.avantgardní divadlo, čerpalo z dadaismu a poetismu
-založeno v 1925 díky Devětsilu
-režiséři:Jiří Frejka, Jiří Honzl
-1927 klaunská dvojice J.Werich, J.Voskovec-dva mladí studenti práv
-činnost divadla zahájena Vest pocket revue(malá kapesní revue)-1927
-V.p.r.-založena na studentské recesi, minimum děje, hra se slovy, velký úspěch
-součástí dramat byla i hudba J.Ježka(1906-1942), který je autorem písní:
ŽIVOT JE JEN NÁHODA
KLOBOUK VE KŘOVÍ
TMAVOMODRÝ SVĚT-Ježek byl slepý->jediná barva, kterou vnímal
EZOP A MRAVENEC
-všichni museli emigrovat do USA, protože by je Němci pobili
-Ježkovi r.1942 zemřel na stesk a nemoc
-Voskovec tam zůstal
-Werich se vrátil po 7 letech a dělal pohádky
-hry s klidem a vtipem:
OSTROV DYNAMIT
DON JUAN
GOLÉM
-ve 30-tých letech se komedie mění v ostrou politickou satiru:
CEASAR-satira na diktátorství a špatnou demokracii
KAT A BLÁZEN-parodie na přehnané vlastenectví(Němci)
BALADA Z HADRŮ-hl.postava F.Villon-hist.námět, ale promlouvali k nynější době
-30-tá léta-hospodářská krize x luxus(nezaměstnanost, městská bída)
-1938 poslední hra-PĚST NA OKO ANEB CAESAROVO FINÁLE
->zavření divadla, emigrace do USA
-ČERNÉ ČVRTHODINKY-vysílání z Brodway
-FORBÍNY-improvizované hovory před oponou, zapojují do hry i publikum
-filmy za 30-tých let(dnes k nedívaní, kdysi úspěch, režisér Fridž):
HEJ RUP
PENÍZE NEBO ŽIVOT
DIVADLO ABC
-založeno 1955, obnoveny hry z OD
-situace se změnila, hry nebyly aktuální->neúspěch
-Werich pracoval s M.Horníčkem
SEMAFOR
-sedm malých forem(více uměleckých žánrů)
-založeno 1959
-slavné dvojice:
SUCHÝ, ŠLITR
ŠIMEK, GROSSMANN
DIVADLO D 34- D 41
-žádná improvizace, přísná kázeň->protiklad OD
-hl.postava Emil Fr.Burian(1904-1959):-režisér, herec
-otec-barytonista ND, strýc-tenorista, matka-učitelka zpěvu
-studium konzervatoře(skladba-klavír, kompozice)
-21let, psal k inscenacím ND
-psal prózu i poezii
-autor filmové hudby k SIRÉNĚ(Majerová)
-režisér filmu od Karla Nového-Chceme žít
-začal v OD jako muzikant, dále divadlo DADA
-dělali adaptace klasických her(Lakomec-Moliere,Kupec benátský-Shakespeare)
-zdramatizoval Krysař-Dyk, Švejk-Hašek,Máj-Mácha)
-VOICEBAND-sborová citace
KAREL ČAPEK(1890-1936)
-LOUPEŽNÍK-drama, oslava mládí, obdiv odvahy mladistvých, mladý člověk je nezodpovědný
-R.U.R.-Rossum´s universal robots-robot=novotvar
-roboti jsou zde symbolem odlišení člověka, jsou tak dokonalí, že můžou nahradit člověka ->hlavně lidskou práci
-roboti se vzbouří a chtějí vyhladit všechny lidi až na vědce, který je vyrobil, pan Alquist
-chtějí po něm recept na svou výrobu
-žena ředitele společný recept spálila
-ve dvou robotech se probudí milostný cit, stávají se lidmi->lidstvo zachráněno
-BÍLÁ NEMOC-1937, protiválečné drama
-hl.postava Dr.Galén má lék proti morové nákaze=bílé nemoci, která postihla lidstvo
-Galén jej slíbí vydat bohatým a mocným jen tehdy, zřeknou-li se války
-nakonec je Galén zfanatizovaným davem ušlapán
-ZE ŽIVOTA HMYZU-Karel+Josef, alegorie lidské společnosti, hemžení motýlů, chrobáků,
mravenců představuje hmyzí vlastnosti měšťáka(sobectví, touha po penězích)
-VĚC MAKROPULOS-Čapek zde odmítá myšlenku prodlužování života
-hl.hrdinka není schopna dlouhého života(300let)
-zhudebnil L.Janáček
-MATKA-1938, žena, která posílá svého posledního syna do války
-ve válce už ztratila manžela a 4syny, snaží se zachránit alespoň toho nejmladšího, Tonyho
-když ale slyší, jak bombardují školku a zabíjí děti, podává mu pušku a říká:“JDI!“