Česká poezie 20. – 30. let 20. století
1.
20. léta
a) Proletářské umění (sociální civilismus)
b) Devětsil (poetismus)
Proletářské umění
– popírá individualismus České Moderny (založena 1895- S.Machar, O. Březina, A. Sova)
– požadavek na autora: vyjít ze svého já ve vztahu ke společnosti
S.K.Neumann- soubor statí AŤ ŽIJE ŽIVOT -prosazuje poezii všednosti, požaduje odpoutání se od starých literárních směrů
– projevuje se u něj postup od anarchismu k komunismu
– působí v časopisech Červen, Prolet kul
Jarmark moderního umění
Andělské blues- dobová reflexe na rasismus v Americe
Jiří Wolker (1900- 1924)
stať Proletářské umění- programová stať, definice civilismu, problematika nových směrů, které jsou všelijak překrucovány, ale buď je to opravdové umění třeba i nezávislé na dobovém směru, nebo není třeba i když se ho drží?,problematika těchto směrů- přísná pravidla proto brzy zanikají
-významný autor, hledá krásu života v jednoduchosti prostých lidí, témata pokory a odevzdání se druhým, lyrické, jednoduchost, přesnost vyjádření
sbírky Těžká hodina (1922) – sociální balady (např. Balada o snu, Balada o nenarozeném dítěti)
Host do domu (1921) ? radost z objevování krás života, pokora, něha, láska k lidem, přírodě
Josef Hora ?stať K novým snahám v písemnictví- nemáme hledat sociálnost pouze v těžkém životě dělníků, ale i jinde.
sbírka Pracující den
DEVĚTSIL
vznik 1920 na pražských gymnáziích = volné sdružení avantgardních umělců
iniciátoři vzniku: Karel Teige později: Vítězslav Nezval
Jaroslav Seifert Konstantin Bieble
Vladislav Vančura
Znaky
– vliv francouzské poezie- G. Apollinaire
– témata: civilizace, velkoměsta, technického pokroku, exotiky, cestování, cirkus, pouť
– hledají nové výrazové prostředky- asociace = nekontrolovaný tok myšlenek- tak se zvyšuje obrazivost básně, její otevřenost, nechává se unášet fantazií- hravost
– nesnaží se o nový umělecký směr
– spojení obrazu a básně, nebo báseň je sama obrazem
– asonance = tzv. typ nedokonalého rýmu, kde stačí shoda koncové hlásky- dovoluje složitější obsah- volnější tvorba
Kritici: Julius Fučík
Bedřich Václavek
Výtvarníci: Jindřich Štýrský + Toyen
Josef Šíma
Antonín Hofmeister
Divadlo: E. F. Burian
Osvobozené divadlo ( Voskovec, Werich, Ježek)
Teorie poetismu
– Devětsil původně vychází z proletářského umění a Wolkerovy stati ,,Proletářské umění´´- ale pak následuje rozchod PU se stává politickým, agitačním směrem x nepolitické záměry Devětsilu
K. Teige ,, Nové proletářské umění?
,, Poetismus?
-cíl uměleckého díla ,,?. má udělat ze života velkolepý zábavní podnik!?
V. Nezval článek ,,Papoušek na motocyklu?
– požaduje, aby báseň byla svébytným uměleckým dílem
– požaduje použití asociací
Jaroslav Seifert (1901- 1986)
– nejvýznamnější osobnost české poezie
– 1984 Nobelova cena
-osobitá lyrika ? spontánní, prostá výrazovost
– citová, pokorná – – sugestivní, opravdová, hravost
– levicově orientovaný, ve 20. letech do komunistické strany ( vyloučen 1929- rozpory s Gottwaldem)
– redaktor Rudého práva, satirického časopisu Sršatec
Sbírky
proletářské umění Město v slzách (autoprojekce, pokora k umění,upřímnost)
Samá láska
o prostých lidech, sounáležitosti, výrazová čistota, pokora
poetismus Na vlnách TSF (motivy exotických dálek, moderní technické civilizace)
Slavík zpívá špatně
Poštovní holub
Konstantin Biebl (1898- 1951)
– postup od proletářského umění, poetismu k surrealismu
– otřesný zážitek z 2. svět. války (byl vězněn, odsouzen k smrti- utekl) –
ovlivňuje jeho tvorby
– lékař (zubař) jeho poezie je exaktnější
– do díla se promítá vůně exotických dálek
sbírky S lodí jež dováží čaj a kávu,
Zloděj z Bagdádu
Nový Ikarus ( pomezí surrealismu)
Nebe, peklo, ráj (surrealismus)
Bez obav (konec 50. let)
Vítězslav Nezval (1900 ? 1957)
– velká osobnost poezie 20. stol.
– determinanty tvorby Reflexe venkova
1. Velkoměsto (Praha, Brno, Paříž)
– schopnost konkrétní paměti ? základní princip tvorby ? vidět v obyčejných věcech věci neobyčejné.
– odmítá psaní básní klasickým způsobem ? chce volné řazení asociací, které dohromady tvoří představové akordy,
– chce vyvolat emoce u čtenáře,
– PÁSMO ? volný proud motivů, kde se prolínají motivy reality a snů, teprve celek vytváří jednotu a nese hlavní motiv sklady ? mnohovýznamovost, otevřenost = polytematická báseň
– teoretik 1934 Manifest surrealismu (se Štýrským a Toyen)
– 30. léta surrealistická tvorba
Sbírky 20. léta poetismus
Most
Pantomima,
Básně noci
Podivuhodný kouzelník, Edison (samostatné skladby)
30. léta přechodné období
Skleněný havelok
Zpáteční lístek
Sbohem a šáteček
30. léta surrealismus
Žena v množném čísle
Praha s prsty deště
Absolutní hrobař
2.
30. léta
Artificialismus- přechodné období po poetismu, český fenomén, promítá se hlavně do výtvarného umění ( Štýrský + Toyen)
historické pozadí: sociální krize, hrozba fašismu
1) Český surrealismus
– přímé pokračování poetismu
– 1934 Manifest surrealismu ( V. Nezval ,Štýrský, Toyen, J. Honzl)
– forma: 1) automatický text (bez jakékoliv korekce rozumu)
2) nadrealistické objekty, nečekaná setkání (obrazy, koláže, básně)
3) automatická kresba
V. Nezval (Praha s prsty deště, Žena v množném čísle, Absolutní hrobař)
2) Poezie zniternění
– unik, pohled do nitra člověka,pokládají si otázky lidské existence a jejím smyslu
Bohuslav Reynek
Jan Zahradníček ( 1905 – 1960 )
– pocit skepse, smutku, deziluze, častý motiv smrti
– ve 40. letech píše do Akordu (katol. časopis)
– v 50. letech ve vězení
Sbírky Pokušení smrti
Jeřáby
Korouhve (40.)
-pravidelná, lapidární forma, přetěžování významu slov
Vladimír Holan ( 1905 ? 1980 )
– stranou všech moderních tendencí, vychází z dekadentního symbolismu
– determinanty: Bělá pod Bezdězem (K.H.M.), studia v Praze, pak pracuje v pojišťovně, píše do časopisu Život (J. Čapek) a do Programu 40 (E.F.Burian)
– noří se do světa vlastní bohaté fantazie, jako O. Březina zobrazuje tajemné složitosti lidského nitra, pátrá po tajemství života a smrti,tajemné pocity
– promyšlený, několikrát přepracovaný text dovedený až k úplné lapidárnosti a dokonalosti
– složitá práce se slovem, přetěžování významu, vytváří novotvary, složité básnické obrazy, realitu chápe složitě v různých souvislostech
Sbírky 30. léta Vanutí (jedna z nejlepších)
Triumf smrti
Oblouk
Kameni, přicházíš
První testament ( bluesová forma- později u Kainara)
František Halas (1901 ? 1949 )
– ovlivněn Holanem, podobně pracuje se slovem
– častý motiv smrti, problém existencionalismu, nostalgické, smutné až tragické
-vychází z proletářského umění a poetismu x ale jeho poezie neslouží politice a jeho témata nejsou vůbec veselá či hravá
Sbírky Tvář
Hořec
Dokořán
Torzo naděje (1939)
3) Úpadková literatura
– braková literatura (rodokapsy, červená knihovna)
4) Katolická literatura
– autoři kolem časopisů Akord, Řád
Zahradníček
Durych
5) Ruralismus
– únik na venkov, k tradičním hodnotám
Jan Čarek
– vychází z venkovského románu i poezie ( J. V. Sládek)
Sbírky Temno v chalupách
Svatozář
V zemi české