Program Grundtvig
Ve své práci bych chtěla představit práci a cíle programu Grundtvig. Tento projekt je součástí programu Socrates.
Socrates je vzdělávací program Evropské unie, který klade důraz na posílení evropské dimenze ve vzdělávání formou projektové spolupráce škol a dalších vzdělávacích institucí, mobilit studentů a vzdělavatelů, zkvalitňováním jazykového vzdělávání ve všech typech škol a ve všech formách vzdělávání, prosazováním inovací ve vzdělávání včetně zavádění informačních a komunikačních technologií do výuky.[1]
Podprogram Grundtvig je zaměřený na podporu evropské spolupráce mezi organizacemi, asociacemi a institucemi působícími v oblasti vzdělávání dospělých a celoživotního vzdělávání. Grundtvig je otevřený organizacím působícím jak ve formálním, tak v neformálním vzdělávacím systému, což zajišťuje velkou variabilitu různých institucí zapojujících se do projektů a následně velké obohacení sektoru vzdělávání dospělých a celoživotního vzdělávání o nové pohledy a pedagogické přístupy. Tato skutečnost umožňuje zapojení nejen institucí přímo se zabývajících vzděláváním dospělých (vzdělávací agentury, univerzity třetího věku, úřady práce, apod.), ale i zapojení například muzeí, knihoven, nemocnic, věznic, sportovních a zájmových sdružení, občanských sdružení, dobrovolnických organizací apod.[2] Program nese jméno po Grundtvig Nicolai Frederik Severinovi, což byl dánský duchovní a spisovatel, který žil v letech 1783 – 1872 a byl zakladatelem severské tradice celoživotního učení.
Jaké jsou cíle programu?[3]
- zvýšit kvalitu a dostupnost mobility osob zapojených do vzdělávání dospělých v celé Evropě a zvýšit objem této mobility
- zlepšit kvalitu a zvýšit objem spolupráce mezi organizacemi vzdělávající dospělé
- poskytnout alternativní příležitosti vzdělávání osobám ze sociálně slabých skupin a osobám v krajních sociálních podmínkách, zejména pak starším osobám a osobám bez dosažení základní kvalifikace
- podporovat rozvoj inovačních postupů ve vzdělávání dospělých a jejich předávání
- podporovat rozvoj inovačního obsahu, služeb, metod a praxe založených na informačních a komunikačních technologií v oblasti celoživotního učení
- zlepšit pedagogické přístupy a řízení institucí vzdělávající dospělé
Komu je program určen?
- jednotlivcům
- školitelé, učitelé dospělých[4]
- řídící a administrativní pracovníci z oblasti vzdělávání dospělých
- studenti vzdělávání dospělých/andragogiky
- institucím
- školy všech typů včetně vysokých
- další instituce a subjekty zabývající se vzděláváním:
- nadace, firmy, úřady práce, asociace apod.
- výzkumná centra zabývající se otázkami vzdělávání dospělých
- neziskové organizace, dobrovolné organizace, nevládní organizace
- poradenské a konzultační servisy týkající se vzdělávání dospělých
Jaké aktivity program nabízí?[5]
- Decentralizované aktivity– proces přijímání žádostí, hodnocení, výběr a přidělování finančních prostředků je v kompetenci národní agentury každé země zapojené do Programu celoživotního učení.
- mobility osob
- cíl: profesní rozvoj a prohloubení praktických dovedností pracovníků z oblasti vzdělávání dospělých
- téma: odpovídající profesnímu zaměření žadatele, související se vzděláváním dospělých
- místo konání: země zapojené do LLP mimo ČR
- oprávněný žadatel: pracovníci působící na částečný nebo plný úvazek v oblasti formálního a neformálního vzdělávání dospělých, studenti
V rámci aktivity Grundtvig – Mobility osob je možné požádat o individuální grant na následující typy mobilit:
- vzdělávací kurzy
- doba trvání: 1 – 6 týdnů (min. 5 dní)
- téma/druh aktivity: metodologie, management vzdělávání, dostupnost vzdělávacích příležitostí
- grant: max. 1 300 EUR pro akce do 1 týdne, resp. max. 1 700 EUR pro akce delší než 1 týden
- stáže a konference (od roku 2009) – grant na tuto aktivitu by měl umožnit držitelům zlepšit jejich znalosti a praktické profesní dovednosti, lépe porozumět pojetí celoživotního učení v Evropě, vyměnit si zkušenosti a navázat mezinárodní kontakty.
- doba trvání: 1 den (konference) – 12 týdnů(stáže)
- téma/druh aktivity: konference, semináře, stínování související se vzděláváním dospělých
- grant: konference: 150 EUR/den (max. 1 000 EUR), resp. stáže: max. 1 700 EUR
- asistentské pobyty (od roku 2009) – grant na tuto aktivitu by měl umožnit držitelům zlepšit jejich znalosti a praktické profesní dovednosti, lépe porozumět pojetí celoživotního učení v Evropě, vyměnit si zkušenosti a navázat mezinárodní kontakty.
- doba trvání: 12 – 45 týdnů
- téma/druh aktivity:
- asistence při výuce vzdělávání dospělých
- asistence dospělým se speciálními vzdělávacími potřebami
- asistence při výuce mateřského jazyka asistenta
- projekty partnerství – spočívají ve spolupráci institucí a organizací působících v oblasti vzdělávání dospělých z různých zemí zapojených do Programu celoživotního učení s cílem vzájemné výměny zkušeností v oblasti společného zájmu. Projekty partnerství jsou zaměřeny:
- na samotný vzdělávací proces s cílem zapojit co nejvíce menších institucí a organizací do evropské spolupráce (na rozdíl od Multilaterálních projektů, zaměřených na konkrétní a inovační výsledek/produkt);
- na aktivní zapojení dospělých účastníků vzdělávání nejen do jednotlivých aktivit projektu, ale i do mobilit projektu;
- na management vzdělávání dospělých a/nebo výukové metody poskytované učiteli, trenéry/školiteli a manažery vzdělávání dospělých s možností výměny zkušeností a znalostí, vyvinout společně metody a přístupy odpovídající jejich potřebám, vyzkoušet a uvést do praxe nové organizační a pedagogické přístupy.
Mezi aktivity realizované v rámci projektu patří:
- projektová setkání a semináře institucí zapojených do projektu
- výměny zaměstnanců a dospělých účastníků vzdělávání zapojených do projektových aktivit
- výměny zkušeností a dobré praxe s využitím informačních a komunikačních technologií (např. webová stránka, e-mail, video-konference)
- zhotovení řemeslných předmětů, kreseb a uměleckých předmětů souvisejících s projektem
- práce v terénu, projektový výzkum atd.
- příprava představení (divadelních, hudebních, atd.)
- jazyková příprava osob zapojených do projektu k zajištění potřebné jazykové způsobilosti týkající se pracovního jazyka partnerství
- v rámci zdokonalování pracovního jazyka lze požádat i o grant na jazykový kurz v zahraničí
- spolupráce s ostatními realizovanými projekty, které spolu tematicky souvisejí (včetně projektů tematických sítí)
- sdílení zkušeností s dalšími institucemi v regionu v rámci aktivit projektů tematických sítí (včetně mobilit)
- aktivity související se sebehodnocením
- organizace výstav, tvorba a distribuce informačních materiálů a dokumentů související s aktivitami projektu
- šíření zkušeností a výsledků projektu
- vzdělávací workshopy pro dospělé účastníky vzdělávání ze zahraničí – tato nová aktivita programu Grundtvig umožňuje českým organizacím vzdělávající dospělé získat grant na organizaci workshopu, jehož se účastní zájemci z celé Evropy.
- délka workshopu: 5 – 10 dní
- počet účastníků: 10 – 20 osob
- téma workshopu: jakékoli téma související se vzdělávacími potřebami dospělých (jazykové znalosti, umělecké dovednosti, ICT, mezikulturní dialog, sociální a komunikační dovednosti atd.)
- workshop musí vždy probíhat v zemi organizátora
- cílem je zapojit dospělé do neformálních vzdělávacích aktivit
- dobrovolnické projekty– finanční podpoře projektů bilaterální mezinárodní spolupráce, která probíhá formou vzájemné výměny dobrovolníků ve věku 50+
- přípravné návštěvy – cílem přípravné návštěvy je umožnit budoucím partnerům projektu/aktivity pracovní setkání za účelem:
- definování cílů, zaměření a metodiky řešení
- specifikace rolí a úkolů jednotlivých partnerů
- vypracování plánu aktivit a rozpočtu
- vypracování postupu pro hodnocení a šíření výsledků
- zpracování žádosti o grant
Přípravná návštěva může mít formu:
- návštěvy budoucí partnerské instituce
- účasti na kontaktním semináři
- Centralizované aktivity– proces přijímání žádostí o projekty, hodnocení projektů, výběr projektů a přidělování finančních prostředků je řízen Výkonnou agenturou Evropské komise (EACEA) v Bruselu.
- multilaterální projekty – realizovány institucemi a organizacemi z různých zemí zapojených do Programu celoživotního učení s cílem dosáhnout konkrétních a inovačních výsledků/produktů s nespornou Evropskou hodnotou. V rámci priorit daných dokumentem The General Call for Proposals budou v roce 2009 podporovány projekty zaměřené na následující témata:
- Rozvoj klíčových kompetencí
- Zvyšování kvality vzdělávání dospělých
- Zlepšení přístupu vzdělávacích příležitostí pro dospělé
- Zvyšování kreditu neformálního a informálního vzdělávání
- Propagace vzdělávání dospělých pro skupiny lidí na okraji společnosti, znevýhodněné občany a migranty
- Učení a vyučování ve třetím věku, mezigenerační a rodičovské vzdělávání
- projekty tematických sítí – realizovány odborníky, institucemi a organizacemi z různých zemí zapojených do Programu celoživotního učení s cílem:
- posílit vazbu mezi různými účastníky podílejícími se na vzděláváni dospělých
- zlepšit kvalitu, evropskou dimenzi a zviditelnění aktivit a problematiky společného zájmu v oblasti vzdělávání dospělých
- napomáhat rozšiřování informací o možnostech celoživotního učení mezi širokou veřejnost
V rámci priorit daných dokumentem The General Call for Proposals budou podporovány projekty zaměřené na:
- podporu diskuse týkající se důležitých hledisek postupů a zkušeností
- poskytování celkového pohledu na danou oblast prostřednictvím srovnávacích studií a analýz
- identifikování současných a možných budoucích potřeb a snahu přesně vymezit prospěšné aspekty evropské spolupráce
- šíření příkladů dobré praxe na národní a evropské úrovni
Každý z realizovaných projektů by měl splňovat tři funkce:
- poskytovat prostor pro diskuse a výměnu informací v klíčových oblastech, profilování politiky a výzkumu ve specifických oblastech vzdělávání dospělých
- aktivně se účastnit na vytváření sítí zaměřených na předměty obecného zájmu s cílem podporovat evropskou spolupráci a inovace
- aktivně se podílet na diseminaci výsledků a příkladů dobré praxe odvozených z realizovaných projektů, nebo jiných iniciativ řízených na evropské, národní a regionální úrovni
- doprovodné aktivity zaměřené na podporu hlavních cílů programu Grundtvig
Seznam použité literatury
Monografie
Národní agentura Socrates. Rozšíří vstup mé země do Evropské unie možnosti mého studia? Praha: Ministerstvo zahraničních věcí České republiky, 2003. ISBN 80-86345-34-3.
Internetové zdroje
Program Grundtvig [cit. 2009-04-05]. Dostupné na www:
http://www.naep.cz/index.php?a=view-project-folder&project_folder_id=63&
Informační seminář Grundtvig (ppt prezentace NAEP) [cit. 2009-04-05]. Dostupné na www:
http://www.naep.cz
Vzdělávací programy EU [cit. 2009-04-05]. Dostupné na www:
http://www.euractiv.cz/vzdlavani/link-dossier/vzdelavaci-programy-eu
Tichá, K. Sokrates a Grundtvig – podpora evropské spolupráce [cit. 2009-04-06]. Dostupné na www: http://www.daha.cz/andr_gruntwig_ticha.html
Grundtvig – Opportunities for adult education providers and learners [cit. 2009-04-06]. Dostupné na www:
http://www.grundtvig.org.uk/default.asp?section=00010001§ionTitle=Home
[1] http://www.daha.cz/andr_gruntwig_ticha.html
[2] http://www.daha.cz/andr_gruntwig_ticha.html
[3] http://www.naep.cz
[4] Dospělý = osoba starší 16 let s výjimkou studentu denního studia na SŠ a VŠ
[5] http://www.naep.cz – Informační seminář Grundtvig (ppt prezentace)