Vodka Amundsen
Největší prodejce lihovin je z Plzně
Likérka Stock Plzeň-Božkov dnes ovládá český trh lihovin ze 30 %. Většina zisku sice plyne z prodeje, bylinného likéru Fernet, nicméně firma nabízí i běžnou konzumní vodku a zhruba pět let též nízkoalkoholické vodky s příchutí – Icebreaker a Keglevich.
Po téměř ročních přípravách uvedl největší domácí výrobce lihovin Stock Plzeň-Božkov na trh svůj nový produkt Vodku Amundsen. Cílem likérky je obsazení minimálně 15 % českého trhu s vodkou. K tomu jí má dopomoci i rozsáhlá reklamní kampaň. „Vodka patří celosvětově i v České republice k nejžádanějším lihovinám a Stock Plzeň-Božkov nemůže zůstat v tomto segmentu pasivní. Chceme Vodku Amundsen zařadit mezi nejoblíbenější značkové vodky na českém trhu,“ vysvětluje krok plzeňské likérky Martin Petrášek, generální ředitel společnosti. 15 % tržního podílu chce firma dosáhnout do tří let, přičemž pro letošní rok si stanovila cíl 4 % tržního podílu, tedy necelý milion litrů. Vzhledem k tomu, že objem prodeje vodky na českém trhu již delší dobu klesá, bude muset tento podíl získat na úkor konkurence.
Nová značka Amundsen se cenou zhruba 135 korun za půllitrové balení řadí do dosud neovládnutého segmentu střední kategorie, avšak podle Richarda Švédy, marketingového ředitele Stocku, chce atakovat především spotřebitele tradičních českých vodek Pražské a Hanácké vodky. Richard Švéda vzkazuje svým konkurentům, že cenový odstup v řádu pár desítek korun není pro spotřebitele rozhodující a šanci Vodky Amundsen vidí v tom, že segment, na který útočí, není obsazen značkovými vodkami. Zároveň si však firma dobře uvědomuje silnou pozici Pražské vodky, která v souvislosti se změnou vlastníka usilovně pracuje na profilaci své značky.
Během prvního měsíce po uvedení na trh se Amundsen snažil získat spotřebitele i cenovou slevou, zároveň firma usilovně pracovala na budování distribučních cest, což obnáší především zalistování do jednotlivých obchodních řetězců. Od dubna se rozběhne rozsáhlá reklamní kampaň postavená na sloganu „Křišťálově čistá vodka“, která vizualizuje právě severskou čistotu. Cílem kampaně je, aby po jednom měsíci, kdy kampaň poběží, každý konzument vodky zaregistroval, že na trhu je Vodka Amundsen, kterou vyrábí božskovská likérka. Vedle televize se s reklamou setkáme v tisku, na billboardech, ale též na internetu, či prostřednictvím přímých ochutnávek v obchodech. S podporou prodejců firma nepočítá.
Proč vodka?
Podle spotřeby je vodka nejoblíbenější lihovinou na světě a jenom známých značkových vodek se ročně vypije 1,3 mld. litrů. Podle některých odhadů připadá 65 % světové spotřeby vodky na země bývalého Sovětského svazu, 15 % na evropské trhy, 10 % na USA a o zbytek se dělí ostatní země světa. V České republice činí roční spotřeba vodky zhruba 19 milionů litrů, což představuje 23 % celkového trhu lihovin.
Trh s vodkou
Mezi vodkami lze vymezit čtyři základní segmenty. Nejníže stojí levné vodky typu „konzumní“ či Silver Ice od Dynybylu. Hned nad nimi jsou laciné značkové vodky s dominantními produkty Hanácká a Pražská vodka. Tyto dva segmenty představují zhruba 90 % českého trhu s vodkou. Následuje střední segment s vodkami, jako je Gorbatchov, Jeltzin a kam míří i Vodka Amundsen. Velikost tohoto trhu je v současnosti prakticky zanedbatelná. Nikoliv již tak nevýznamný je prémiový segment s trojlístkem vodek Finlandia, Absolut a Smirnoff. Zatímco levné segmenty vydělávají na svém obratu, prémiový žije z vysokých marží.
Český trh sytí podle údajů výzkumné agentury ACNielsen z 87 % domácí výrobci, o zbytek se dělí jednotlivé dovozové značky. Agentura sleduje prodeje v maloobchodu a na benzinových stanicích, což podle odhadu představuje třetinu trhu s vodkou.
Spotřeba převážně prémiových zahraničních vodek roste zvláště o Vánocích. Z hlediska zákaznických preferencí lze konstatovat, že zákazník kupující si zahraniční značku hledí na image, zatímco zákazník sahající po domácím produktu se orientuje podle ceny. Chuť je v případě vodky vždy až na druhém místě.
Vodka Amundsen
Výjimečná jemnost a křišťálová čistota jsou charakteristické pro Vodku Amundsen, kterou Stock Plzeň – Božkov na trh uvedl v roce 2000.
Vodka nese jméno nejslavnějšího polárníka všech dob, který celý svůj život obětoval kráse, čistotě a průzračnosti krajin věčného ledu. Právě takovou atmosféru, snoubící ledový chlad s žárem v těle, přináší vodka Amundsen.
Vodka Amundsen je vyráběna z nejjemnějšího trojnásobně destilovaného lihu a kvalitní měkké plzeňské vody zbavené všech nežádoucích minerálních látek a sebemenších nečistot. Nenapodobitelnou chuť dodávají Vodce Amundsen nejen prvotřídní suroviny, ale rovněž osvědčená skandinávská technologie výroby. Ta spočívá v několikanásobné filtraci vodky přes aktivní dřevěné uhlí, které je speciálně pro Vodku Amundsen vyráběno z tvrdého dřeva javoru, břízy či buku. Díky kvalitním surovinám a speciálnímu výrobnímu postupu je čtyřicetiprocentní Vodka Amundsen dokonale čistá a lahodně jemná.
Vodka Amundsen se prodává jako 40% lihovina v balení 0,5l.
Moravská klasika
Podle Leopolda Binka, obchodního náměstka Palírny u Zeleného stromu-Starorežná Prostějov vyrábějící Hanáckou vodku, ovlivňují konzumenta tři věci. Jednak nízká cena, která je často dosahována i nelegální formou krácení daně, dále líbivé balení, které nemusí korespondovat s kvalitou produktu, a do třetice „přiměřeně únosná kvalita“, protože skutečná kvalita zákazníka nezajímá, neboť ji není schopen rozeznat. Firma sice používá k propagaci televizi, rozhlas a částečně též tisk, avšak za rozhodující prvek v prodeji považuje kvalitní distribuci. „Nebude-li zboží v prodejních jednotkách, ztrácí reklama smysl. Bez propagandy však nechtějí prodejci zboží zapsat, což pro nás představuje neustálé dilema,“ hodnotí svízelnou situaci Leopold Binko. Své konkurenční výhody vidí likérka v téměř pětisetleté historii, v širokém sortimentu výrobků a českém vlastnictví. Ke zvýšení konkurenceschopnosti si firma nechala provést audit kvality podle normy ISO 9000.
Zdroj:
www.mam.cz – on-line zpravodajský server týdeníku Marketing & Media
www.stock.cz – oficiální server společnosti Stock, Plzeň – Božkov, a. s.