Marketingový průzkum – alkohol
Představme si situaci, ve které se ocitne zřejmě každý student. Již zmíněný student přijde plně psychicky vyčerpán ze školy, a co udělá? Nejdříve se nají, sedne a čeká. Čeká, až se začne něco dít. A co se začne dít? Většinou někdo přijde se slovy: “Pojď, jdem na pivo!”. To byl právě ten okamžik, na který čekal. Poté začne debat, kam se na to pivo půjde. Samozřejmě, že vyhrávají pohostinství, která jsou nejblíže u kolejí. Dalším kritériem je cena piva a poté chuť piva.
Tuto situaci zařije pravděpodobně každý student, který bydlí na kolejích. Proto jsem se snažil udělat marketingový průzkum, zdali by měla finační úspěch restaurace v blízkosti VŠ kolejí. V dotazníku jsem se ptal na 20 otázek, které zde později rozvedu. Dotazník jsem roznášel osobně, aby se mi nestalo, že se posléze dozvím, že mi odpovědělo např. 10 lidí. Poté by můj průzkum neměl téměř žádý význam.
Na dotazník odpovědělo celkem 90 respondentů (studentů bydlících na VŠ koleji), z čehož bylo 21 žen a 69 mužů, ve věkovém rozpětí od 19 do 24 let. Ze všech dotazovaných pijí všichni alkoholické nápoje. V dlaší otázce jsem se dozvěděl v kolika letech moji respondenti poprvé okusili chuť alkoholu. 63 dotazovaných odpovědělo v rozmezí od 1 do 10 let a 27 dotazovaných v rozmezí 11 až 15 roků svého života. A kdože nejčastěji vodí mladé lidi do “zahrady se zakázaným ovocem”? 20 % studentů bylo seznámeno s alkoholem díky svému kamarádovi, další 3,3 % byla seznámena prostřednictvím staršího sourozence. Chuť “zakázaného ovoce” poprvé okusilo 13,4 % respondentů sami. Největší podíl na seznamování ovšem má rodina – 63,3 % = 57 dotazovaných.
Nejoblíbenějším alkoholickým nápojem je, především díky mužské většině dotazovaných, pivo – 53,4 % (48 dot.), na druhém místě se shodně umístilo víno a destiláty (obě 23,3 % = 21 resp.). Mezi nejoblíbenější destiláty u studentů patří: vodka, tequila, fernet, becherovka, různé whiskey a v poslední době velmi oblíbený absinth.
Vysokoškoláci, podle mého průzkumu, pijí většinou 2 – 3 krát týdně – 57 resp. = 63,3 %, denně pije alkohol 13,4 % (12 dot.), několikrát měsíčně 16,7 % (15 dot.), příležitostně pije alkohol pouhých 6,6 % (6 dot.).
Většina studentů, 36, na otázku: “Kolik korun utratíte měsíčně za alkohol?”, odpověděla 501 – 1000,- Kč – 40 % (36), více než 1000,- Kč utratí 33,4 % (30), do jedné stokoruny za měsíc se vejde pouhých 6 studentů (6,6 %) a v rozmezí 101 – 500,- Kč 20 % (18). Přičemž tyto peníze utrácejí především v restauracích – 56,7 % (51), obchodech – 23,3 % (21), barech – 13,4 % (12) a “zásoby z domu” si vozí 6,6 % (6).
Studenti spojují požívání alkoholických nápojů především s cigaretou – 33,4 % (30), jídlem – 26,6 % (24), bohužel dost často i s drogou 10 % = 9 respondentů!!! A sexem 3,3 % (3). Zbylých 24 dotazovaných (26,6 %) spojuje alkohol “pouze” se zábavou.
Jak jistě všichni víme, spousta automobilových nehod v ČR je často bohužel zaviněna požitím alkoholu před jízdou. Proto jsem se zeptal na následující 2 otázky: “Vlastníte ŘP?”. 76,6 % dotazovaných ŘP vlastní, 23,4 % dosud nikoliv. Druhá otázka se týkala požívání alkoholu před jízdou. Pouze 50 % dotazovaných ještě nikdy neřídilo pod vlivem alkoholu. 16,6 % (15) řídilo pouze 1 krát, 16,6 % 2 – 3 krát a 16,6 % i vícekrát.
Cože ovlivňuje mládež při výběru alkoholických nápojů? To se nyní dozvíme. Většinou je to tradice – 36,7 % (33), dále kvalita 33,3 % (30), následuje cena 20 % (18), kamarádi 6,6 % (6) a na posledním místě je účinek 3,3 % (3).
Jelikož jsem tento dotazník vypracovával jen pár dní po soutěži, mezi studenty velice známé a oblíbené, s názvem Spirála, následovala otázka, zdali se již někdy účastnili soutěže v požívání alkoholických nápojů. Kladně odpovědělo 15 respondentů, zbylých 75 odpovědělo záporně.
Poslední dvě otázky byly již z trošku humornějšího pohledu. I když … Na záchytnou stanici se podívali pouze 3 studenti, zbylých 87 “zatím” jestě nikoliv a na otázku zda si dotazovaný myslí, že je alkoholik odpovědělo 21 respondentů kladně. 69 dotazovaných si to nemyslí.
ZÁVĚR
Jak jsem se již dříve zmínil, tento průzkum se týkal případné výstavby restauračního zařízení v blízkosti VŠ kolejí (nejlépe přímo v budově). Takovéto zařízení by mělo posyktovat teenagerské, avšak zároveň příjemné prostředí. Nesměla by zde chybět ani hudba, líbící se mladým lidem. Podle průzkumu mého spolužáka by se zde mělo čeponat pivo značky Budvar nebo Gambrinus (10° i 12°). Dále bych do této restaurace zcela nezbytně zprostředkoval dovoz sudového vína z jižní Moravy. Samozřejmě by zde měl být prodej tabáku a cigaret, ale i jídla. Jelikož většina studentů nemá finančně na to, aby chodily na obědy do restaurací, prodával bych zde pouze jídla typu: zapékané rohlíky, obložené bagety, hranolky, hamburgery, sendviče atd. Dále by za pultem nesměly chybět destiláty. Mezi nimiž by neměly chybět ty typické destiláty za “nízkou cenu”: tum, vodka, fernet aj., dále stále více oblíbené whiskey a bourbony: Johnie Walker, Passport, Jim Beam, Four Rosess atd., a poté ještě něco pro dámy: griotka, aječný likér, Baileys atd. a v neposlední řadě také nealkoholické nápoje (např. Coca-Cola, Pepsi, Mattoni, Sprite, Juice atd.) a doplňky k pití (brambůrky, oříšky, pistácie apod.).
Podle mého názoru, jenž jsem získal díky mému dotazníku a zkušenostem se studenty, si myslím, že by takového zařízení s již zmíněným sortimentem a vybavením mělo šanci na úspěch v konkurenci, která je v dnešní době stále těžší a těžší.