Interview – průběh přijímacího pohovoru
- Úvod
1.1 Výchozí předpoklady
Úvodem bych rád přiblížil podnik, ve kterém jsem absolvoval zkušební přijímací pohovor. Jedná se o soukromý pivovar v Humpolci (lokalita: Jižní Čechy, okres Pelhřimov) vystupující pod obchodním jménem BERNARD. Pivovar je dislokován do oblasti s relativně silnou konkurencí velkých pivovarů, kterým z dlouhodobého hlediska nemůže konkurovat jiným způsobem než především kvalitou produkce.
1.2 Cíle firmy
K hlavním, tedy dlouhodobým cílům, patří zejména výroba a prodej piva mimořádné kvality se zaměřením na náročnější spotřebitele. Významným úkolem je též vytvořit podmínky pro výrobu a prodej kvalitního piva a to prostřednictvím modernizace pivovaru. Maximalizace zisku, dosažení vyššího obratu a celkové zvýšení výstavu piva jsou úkoly krátkodobé.
1.3 Analýza pracovních sil
Původní počet pracovníků byl od okamžiku privatizace zdvojnásoben na dnešních 60. Byla zachována značná část odborníků a noví lidé jsou zaškolováni. Dostávají možnost vyzkoušet různá zařazení a je snaha po stabilizaci. Nyní THP funkce vykonává 7 pracovníků. Z nich 2 jsou v pozici obchodních manažerů a 2 pracují v expedici.
1.4 Management, ekonomické nástroje řízení
Podnik je řízen přímo podnikateli. Mají rozděleny sféry řízení na výrobní, technickou a marketingovou, ekonomickou a vnějšího zastupování.
Mzdový systém vychází ze smluvních základních platů, respektujících svou výší platné předpisy. K základním platům jsou dále vypláceny prémie rozdělované podle pracovních výsledků. Jejich výše se pohybuje od 28 – 32%. Mimořádná aktivita, výsledky či pracovní požadavky jsou odměňovány peněžitými odměnami. Dlouhodobé spolehlivé pracovní výsledky jsou ohodnocovány zvýšením základních platů. Práce přesčas je placena dle předpisů. Hrubý příjem manipulačních dělníků se pohybuje od 3200 – 4000,-Kč, u odborných pracovníků od 4800,- do 6000,-Kč. V budoucnosti budou v souladu s ekonomickými možnostmi firmy platy dále diferencovány a postupně zvyšovány.
Tolik tedy úvodem v kostce o situaci v podniku pivovar BERNARD. Domnívám se, že je to nezbytné pro přiblížení výchozí situace a seznámení se s prostředím, do kterého jsem se odhodlal vstoupit.
2.Interview
2.1 Začátek
Na počátku našeho rozhovoru měl hlavní slovo uchazeč o práci. Především byl tázán na následující informace:
– současné zaměstnání
– studium a jeho průběh
– záměry do budoucna
– představy o konané práci (co očekává od zaměstnání)
Poskytnuté odpovědi daly ucelený obraz o uchazeči v oblasti dosud nabytého vzdělání a nástin jeho ambicí. Ty byly dále diskutovány ve vlastním průběhu interview, kde se ovšem mí potencionální zaměstnavatelé zaměřovali na mé schopnosti vystupování, jednání. Tedy dovedností nezbytných pro každého pracovníka v oddělení marketingu, což by byla i má budoucí profese.
2.2 Požadavky na uchazeče
Ze všeho nejvíce bylo požadováno:
– zaměření na marketing,
– komunikativní schopnosti,
– znalost jednoho světového jazyka,
– iniciativa,
– kreativita,
– koncepční myšlení,
– schopnost týmové práce,
– sebevědomí při obchodních jednáních, a hlavně:
– pocit zodpovědnosti za svěřenou práci.
Je patrné, že nároků či požadavků firmy je celá řada, nicméně, uvědomíme-li si skutečnost, že na dobrou pracovní příležitost čeká v současné době uchazečů hned několik, není se čemu divit.
2.3 Konkrétní úkoly
V této fázi pohovoru jsem byl informován o představách firmy, jakou práci ode mne očekávají. Oblast úkolů zahrnovala zpracovávání marketingových studií (využití poznatků ze studia) pro prodej produktů, účast na obchodní strategii podniku (tedy sdělování veškerých nápadů, ideí, kritik k dosavadní práci, vylepšování práce apod.). Součástí práce je také jednání s tuzemskými obchodními partnery, především běžná agenda. Tedy vyplňování náležitostí smluv, následná kontrola plnění obou smluvních stran, řešení nejasností či drobných problémů ze strany obchodních partnerů atd.
Samozřejmě byl vyslyšen můj názor na tyto svěřené úkoly, zda jsem schopen toto vykonávat a také, zda bych vůbec chtěl toto vykonávat. Odpověď z mé strany byla – pozitivní.
2.4 Firma nabízí
Jako v každé jiné firmě, tak také v té, kde jsem se „ucházel o práci“, byla mi nabídnuta zajímavá „lákadla“.
Například:
– atraktivní platové ohodnocení
– zajímavá práce v kolektivu odborníků
– možnost profesionálního postupu
– možnosti cestování
- Závěr
Skutečnost, že jsem splnil uvedené požadavky a byl jsem ochoten na ně přistoupit, rozhodl jsem se s tímto podnikem již v současné době více spolupracovat. Samozřejmě v rámci mých možností, neboť jsem stále studentem univerzity. Mohli bychom uvažovat o marketingových průzkumech, zpracovávání analýz, rozborů, SWOT analýz z vnějšího, nezaujatého pohledu apod. Jsem přesvědčen, že mi tato možnost nabídla šanci do budoucna. Dveře do světa obchodu se pro mne ještě více otevřela.