Činnost související se založením podniku
Aby úmysl založit podnik nezůstal jen úmyslem, je k tomuto cíli nezbytné orientovat aktivity, zajištující jeho realizaci. Směřují zejména do následujících oblastí:
a)obchodní vymezení předmětu činnosti (informace o trhu apod.),
b)ekonomické (vyjasnění potřeby finančních prostředků apod.),
c)sociálně psychologické (předpoklady osobností, rodinné vztahy apod.),
d)právní (znalost zákona, speciální odbornost apod.).
- V souvislosti se zvažováním předmětu činnosti je nezbytné soustředit potřebný rozsah informací o potenciálním okruhu zákazníků, jejich kvalitě (odhad solventnosti), možnosti rozvinutí sítě zákazníků (export, potenciální trhy), ale i posouzení kvality konkurence a jejího postavení na trhu, geografickou polohu apod. Důležitým okruhem otázek je analýza vazeb na dodavatele se zvážením možnosti jejich volby, vyšetřeni obchodních podmínek a kvality služeb.
Tyto aspekty mimo jiné úzce souvisejí s volbou sídla podniku. Správné
umístěni je důležitým a zvlaště dlouhodobým činitelem majícím podstatný vliv na budoucí výkonnost podniku. Při rozhodování o umístění podniku zpravidla podnikatel zvažuje následující okruhy otázek:
- zdroje pracovních sil a náklady spojené se získáním pracovní síly,
- přístup k surovinovým zdrojům a s nimi spojené dopravní náklady,
- nejbližší zdroje energie a možnosti dopravních spojení,
- možnost odbytu,
- případné daňové úlevy v dané lokalitě,
Protože pro chod firmy je potřebný i určitý počet pracovníků, zkoumá se jejich způsobilost pro práci, stupeň jejich profesionality, adaptabilita, schopnost práce v kolektivu apod.
- Před vlastním zahájením činnosti by měl podnikatel zpracovat strategický plán, jehož nezbytnou součástí je nejen vymezení okruhu výrobků, se kterými hodlá uspět na trhu, nýbrž musí být zaměřen prioritně na oblast financí. Příprava plánu nákladů a výnosů, jakož i majetku a zdrojů jeho krytí musí podnikatel věnovat mimořádnou pozornost s cílem předejít riziku možného úpadku hned v první fázi života firmy.
- Sociálně psychologické aspekty jsou neméně důležité. Podnikatelem se může stát jen silná, cílevědomá osobnost, která dokáže realizovat určitý nápad. Současně však musí dokázat pracovat s lidmi, vést je k vytyčenému cíli.
Protože činnost podnikatele vyžaduje nesmírně mnoho práce, času a úsilí, je vhodné, aby podnikatel měl stabilizované rodinné zázemí, které ho bude v jeho náročné činnosti podporovat.
- K úspěšnému založení podniku patří i osvojení si nejdůležitějších právních norem. Jde nejen o výběr vhodné právní formy obchodní společnosti, ale i o další otázky. Mimořádnou pozornost podnikatel musí věnovat například studiu protimonopolního zákona, předpisům týkajícím se ekologie apod. V případě, že podnikatel hodlá podnikat v určité speciální oblasti, musí se předem seznámit i s předpisy, které tuto oblast regulují, aby eventuálně předcházel problémům, které by mohly být spojeny s provozováním jeho nové firmy.
Jestliže podnikatel zakládá firmu, musí zvažovat i míru a rozsah podnikatelského rizika, tj. musí zvážit okolnosti, za kterých se může setkat s neúspěchem, resp. dlouhodobou tedy souhrnu jak prvků vnějších (vnějšího ekonomického prostředí, daní, pojištění, inflace, devizového kurzu, cen, dále přírodních podmínek, geografické polohy apod.), tak prvků vnitřních, které jsou dány jeho technickou, technologickou, finanční a ekonomickou stránkou, jakož i vybavením pracovními silami apod.
Jednou z nejdůležitějších oblastí je především oblast, finanční, tj. posouzení finanční síly zakládané firmy a schopnosti čelit ztrátě.
Jednotlivé problémové kruhy:
- vliv právní formy na založení podniku,
- postup založení podniku,
- zpracování zakladatelského rozpočtu.
- Podstata podniku a podnikání
Charakteristika podnikání
– zákl. motivem podnikání je dosažení zisku, jakožto přebytku výnosů nad náklady
- zisk se dociluje uspokojováním zákazníkových potřeb; v centru pozornosti podniku je zákazník s jeho zájmy,
požadavky, potřebami etc.
- vstup na trh je spojen s určitým rizikem. Snahou podnikatele je snížit toto riziko na přijatelnou úroveň, toho
dociluje pomocí plánů a strategií
- na začátku každého podnikání stojí vstupní kapitál; jeho výše závisí na předmětu a rozsahu
podnikání
- podnik má také společenské poslání – služba zákazníkovi a všem ostatním, kteří jsou s
vývojem podniku spjati, tzv. „stakeholders“ („interesanti“, „zainteresovaní“, zájmové
skupiny) – př. akcionáři, zaměstnanci, odbory etc.
- na základě pojetí podniku jako prostředku k dosažení zisku a pojetí podniku jako prostředku
k uspokojování potřeb interesantů můžeme dojít ke dvěma zdánlivě protikladným tezím:
1) dominantním cílem je dosahovat zisk na základě uspokojování poptávky
2) dominantním cílem je uspokojovat poptávku („sloužit“) a tím dosahovat zisk
– ve výsledku – 1) – upřednostňování krátkodobých zisků před dlouhodobým
2) – upřednostňování dlouhodobého zisku před krátkodobým