Vývoj osobnosti
Vývojová psychologie- LANGMAJER – psychologie dítěte
PŘÍHODA– „ Ontogeneze lidské psychiky“
Ontogeneze- vývoj jedince
Fylogeneze- vývoj společnosti
- Proces socializace- proces zařazení do společnosti ( osvojení pravidel)
- Proces individualizace- uvědomování si sama sebe
Zákonitosti vývoje: 1/ nepřetržitost
2/ nerovnoměrnost v některých fázích vývoje=
Akcelerace= zrychlení vývoje
3/ stadiální
4/ harmonicky rozvinutý jedinec
Stádia vývoje osobnosti
1) prenatální– 1.- 3. měsíc = embryonální
4.- 10. měsíc= fetální ( fetus)
- nejvyšší stupeň akcelerace
- možná poškození
- poslední měsíc plod vnímá— podmíněné reflexy
2) novorozenec– do 6 týdnů
- chování založeno na základě nepodmíněných reflexů
- tvorba prvních podmíněných reflexů
- reakce na hlas matky
- impulsivní, bezprostřední, nevědomé chování
3) kojenec– 6 týdnů- 1 rok
senzomotorický vývoj- akcelerace, na konci lokomoce= pohyb
- zvedne hlavu,
- otáčí se z břicha na záda
- leze, sedí, první kroky v 1 roce
senzitivní vývoj- vnímání
- cucá, Ñ ruka- pusa- oko
intelekt- tzv. předřečové období– neumí mluvit, experimentuje se slovy a hlasivkami, vydává zvuky ( g, hr)
paměť- cvičení- spojeno s motorickým vývojem
emocionální- vědomě se usměje
sociální- rozpozná hlas matky, aktivně navazuje komunikaci
poloha šermíře do 6ti týdnů- na zádech
dostatek podnětů z vnějšího okolí, kontakt s osobou, režim, odstupy
4) batole– 1- 4 roky
senzomot.- lokomoce, přelézá, chodí do schodů
- činnost ruky
- lateralita- dominantní, submisivní hemisféra
- problémy s udržením rovnováhy, koordinací pohybů
vnímání- slyší, vidí, zrakové vady ( šilhavost, tupozrakost)..smysly v pořádku?
- hry, básnička, rytmus, představivost, zvědavost
pozn.: Freud- orální, anální, falické období
intelekt- řeč ( citoslovce, substantiva, adverbia,…adjektiv)
verbální učení- básničky, písničky
hra- samostatně, konstruktivní a destruktivní hry—zájem o analýzu
námětové hry ( hra na někoho, něco)
sociální vztahy- vazba na rodiče, rodinu, nejvíc přejímá role rodičů, sociální učení, prarodiče
5) předškolák– 3- 6 let
– potřeba uznávat jinou autoritu než rodiče
hrubá motorika– obratné, šikovné dítě ( jízda na kole)- nepřetěžovat klouby
krátkodobější zaměstnání ( 0,5 hodiny), střídání zaměstnání
jemná motorika– ruce ( dominantní) vyhraněná lateralita –při přeučování koktavost
intelekt- vývoj řeči- sykavky, odstranění vad, osvojení pojmů, fantazie
hry- konstruktivní ( lego), kolektivní ( vlastní pravidla, změna pravidel)
rodina- období druhého dětství ( v klidu)
do I. třídy—počítání 2,3, zaváže si tkaničky, řeč
sociální vývoj- osvojení si pravidel chování, schopnost se obléci, svléci, barvy, příbor, ovládání citových reakcí
6) mladší školní věk– 6- 11,12
– začátek -nástup dítěte do školy
- třída– rozvoj senzomotoriky, koordinace, technika sportu, nepřetěžovat
- jemná motorika, problémy s většími obrazci
- číst (syntéza), dyslexie, dysgrafie
- paměť ( mechanická), před pubertou abstrakce, chápání souvislostí
- fantazie X realita
- podněty z rodiny, obrázkové knížky
soc.- potřeba se podobati, tendence být s ostatními ( konformní)
- zájmové činnosti ( sport)
vytváření postoje k sobě samému
7) puberta– 11,12- 15 let
start- pohlavní hormony… na první pohled- sekundární pohlavní znaky
motorika- koordinace porušena nárůstem
- nechce malovat postavy.. „krize dětské kresby“
vnímání- celková labilita ( nevyrovnanost), impulsivnost, střídání nálad, problém ovládání
intelekt- logika, abstrakce, dedukce, konkretizace, indukce, změna mechanické paměti na logickou, fantazie
– obrací se do sebe, denní snění, vnitřní svět ( sen, realita-nemusí rozpoznat)
řeč- vysoká úroveň, slovní fluence ( chce, nechce)
rozpolcení osobnosti ( schizofrenie)
kritika: druhých, sebekritika (ještě není reálný obraz sama sebe),problémy s autoritou (rodiče)
sociální- vrstevnické skupiny, zájem o opačné pohlaví, ne intimní vztahy, vyhranění zájmů
8) adolescence– 15- 20,21 let- postarat se sám o sebe
biol.- dokončení růstu a vývoje
- návrat ke koordinaci pohybů
- reprodukční schopnost
psych.- osamostatňování, individualizace, konec vlivu rodiny
- ukončení profesního vývoje, 1. zaměstnání
- udělat dojem
intelekt- myšlení vrcholné schopnosti, chybějí zkušenosti
soc.- navazování partnerských, přátelských vztahů
9) dospělost– 21- 60, 63,65
a/ raná– 20- 30,33
- budování stálého pracovního poměru, místa, postavení
- partnerský vztah, zakládání rodin ( dnes odložení…)
b/ střední– 33- 45
- konflikty s dětmi
- profesní, kariérní nárůst, změnit zaměstnání
c/ pozdní– 45- 60
- děti opouští rodinu
- pouze 2. partner
- práce, prestižní místo, zdrojem uspokojení
10) stáří– 60- výše…studuje gerontopsychologie
- odchod do důchodu
- existencionální problém, řízení domácí situace
- ztráta životního partnera, choroby, nemoce
- různí se vypořádání s nemocí
- předávání zkušeností
- smrt
Náročné životní situace
Druhy: 1/ frustrace– neuspokojení potřeb
2/ deprivace– dlouhodobé neuspokojení potřeb ( lásky, afiliace, sounáležitosti)
3/ konflikt
4/ stres
Konflikt: A/ interpersonální- mezi 2 osobami
B/ jedinec a sociální skupina
C/ konflikt rolí- neztotožním se
A+ B +C= sociální psychologie
D/ intrapersonální– vnitřní konflikt ……MIKŠÍK
- přiblížení- přiblížení= obě možnosti kladné
- oddálení- oddálení / vyhýbání- vyhýbání= obě varianty záporné
- vyhýbání- přiblížení= musíme překonat jednu negativní možnost, abychom dosáhli kladného úspěchu
Stres : první popsal kanadský lékař německého původu SELYE
1950 „Životní stres“- definice stresu z medicínského pohledu
Definice: funkční stav, ve kterém se organismus nachází při mobilizování obranných reakcí, snaží se situaci přizpůsobit, ale adaptace je nemožná
Příjem informací—adrenalin ( nadledvinky)—krevní řečiště—zrychlení dýchání ( O2)—srdeční tep….
Psychosomatická onemocnění= neurovegetativní:
- vyšší krevní tlak
- poruchy zažívání
- poruchy příjmu potravy ( bulimie- tzv. „vlčí hlad“- stydí se
mentální anorexie- duševní nechutenství- pyšná)
- poruchy spánku
- únava
- poruchy erekce, frigidita
- únavový syndrom
- teplota, malátnost, svalové křeče, závratě
Fáze stresu: 1/ alarm= poplachová reakce
- zaznamenává stresové situace, emoce
2/ rezistence= vzestup odolnosti
- Se mobilizuje k vyrovnání se se zátěžovou situací
3/ vyčerpanost
Druhy stresu: 1/ pozitivní= eustres
2/ negativní= distres
Stresor= příčina našeho stresu
vnější činitelé- sociální okolí, nedostatek času, vlastní nedostatečnost schopností