ZÁKLADY DIDAKTIKY. VYUČOVÁNÍ, PG ZÁSADY, TYPY VÝUKY.
- Teorie edukace – procesy, formy a prostředky vyučování
- Název pochází z řeckého slova “didaktikus”
- Odehrává se všude, kde proces vyučování probíhá
- Zabývá se:
- KURIKULA
- Prostředek realizace hlavních vzdělávacích úkolů moderní školy
- Realizace celé školské soustavy
- Obsah vzdělávání, osnovy, učební plány, vyučovací program, organizace vzdělávání, vztah učitele a žáka
- SVP a RVP = programy, které si každá škola tvoří
- VYUČOVÁNÍ*
- Teorie výuky
- Dělí se:
- Organizace formy vyučování = hromadné, skupinové, individuální, diferenciované (skupiny základě individuálních vlastností jedinců)
- Dle prostředí = klasická třída, odborné pracovny, jazykové učebny, praktické učebny, dílny, tělocvična, školní pozemek, exkurze (zaměřená dle předmětu)
- DÉLKA VYUČOVÁNÍ
- 45 minut je optimální
- V některých zařízeních se nezvoní
- V některých jsou dvouhodinové cykly (výchovy)
- METODA VYUČOVÁNÍ
- Způsob prezentace učiva
- Různé dělení:
- Verbální = výklad, přednáška, rozhovor, práce s textem, dramatizace…
- Názorné (demostrační) = založeno na pozorování; film, počítačová projekce…
- Aktivizující = diskuze, hry…
- Komplexní = počítač
- DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY
- Materiál, který dělá výuku efektivnější
- Druhy:
- Učební pomůcky = učebnice (základ !!!)
- Prostředky s reálnou podobou = nerosty, vycpaná zvířata…
- Zrak a video = poslech nahrávky, film, mapa…
- Média = počítač, internet, interaktivní tabule…
- DIDAKTICKÉ ZÁSADY
- A. Komenský, J. J. Rousseau, Pestalozzi – vytvořili pravidla, která ctí zásady
- Zásady:
- Zásada přiměřenosti
- Zásada uvědomělosti
- Zásada aktivnosti
- Zásada postupnosti
- Zásada systematičnosti
- Zásada názornosti
- Zásada teorie a praxe
- Zásada individuálního přístupu
- Zásada komplexnosti (rozvoj všech složek dovednosti)
- V USA:
- Kulturní kontext = respektování důstojnosti obou pohlaví a všech ras
- Princip kognitivní náročnosti = vše by mělo rozvíjet tvořivé myšlení
- Princip předchozích znalostí = posloupnost a systematičnost
- VÝZKUM VYUČOVÁNÍ
- Z hlediska interakce a psychosociálního klimatu
- Metody z psychologie – sociogram, sociometrie, rozhovor, analýza produktů (sešit, výkres, slohová práce …)
- Vztahy mezi žáky, vztah učitele a žáka
- Prostředí ovlivňující žáka
- Na výuku má vliv fyzické i psychologické prostředí !!!
- PŘEDMĚTOVÁ DIDAKTIKA
- Teorie vyučování
- Osnovy, cíle, postupy …
- KURIKULA
*Vyučování
- Systematická výchovně-vzdělávací činnost
- Zaměřena na rozvoj vědomostí a schopností jedince
- Uskutečňováno v institucích prostřednictvím pedagogů
- Didaktika = věda o vyučování
- Dělíme podle:
- Počtu dětí
- Způsobu výuky
- Dělení:
- Hromadné vyučování
- Podle J. Á. Komenského
- Jeden učitel na více žáků (ekonomicky výhodné)
- Učitel se nemůže věnovat všem
- Základ: výklad, průměr třídy, přednášky
- Individuální výuka
- Ekonomicky náročné
- Podle konkrétních předpokladů jednotlivých žáků
- ZUŠ, autoškola, konzervatoř…
- Individualizovaná výuka
- Probíhá v rámci vyučování s jedním žákem
- Skupinová výuka
- Spolupráce dětí – jejich vlastní tvoření, aktivita…
- Skupiny mají jeden stejný úkol, nebo odlišné úkoly, ale směřují ke stejnému cíli
- Na druhém stupni ZŠ je problematické (rozvoj charakteru, projevení organizátorských schopností…)
- Týmové vyučování
- Hlavně na VŠ
- Např. semináře
- Hromadné vyučování