Plánování
– Je činnost při které se: – Vymezují cíle (hlavní a vedlejší)
– Vymezují prostředky potřebné k dosažení cílů
– Stanovují podmínky, ze kterých lze cílů dosáhnout
– Vybírají nejvhodnější cesty k dosažení cílů
– Výsledkem plánování je plán, z kterého by mělo být jasné, čeho chceme dosáhnout a jak
– Druhy plánů: 1) Z hlediska časového: – Dlouhodobé: – Jsou sestavovány v horizontu 5-ti let
– Nejsou moc používané, protože nedokáží zachytit změny ke kterým může dojít
– Střednědobé: – Jsou podrobnější, rozpracovávají dlouhodobé plány a řeší nejvýznamnější změny, 1-5 let
– Krátkodobé: – Nejpodrobnější, odpovídají operativním plánům
– Do 1 roku
2) Z hlediska prostředků: – Naturální = Plán je sestavený v naturálních jednotkách
– Finanční = V korunách
3) Z hlediska obsahu: – Podle toho, kterou oblast daný plán zpracovává
4) Z hlediska úrovně řízení: – Strategické: – Sestavují se na úrovni TOP managementu
– Jsou to plány dlouhodobé a navazují na strategické cíle
– Komplexní přístup k organizaci jako celku v podmínkách nejistoty
– Taktické: – Sestavují se na úrovni středního stupně řízení
– Podrobně rozpracovávají strategické plány, směřují k jejich dosažení
– Odpovídají střednědobým plánům
– Operativní: – Sestavují se na úrovni nejnižšího manag.
– Vychází z konkrétních podmínek
– Mají krátkodobý charakter
– Jsou nejpodrobnější
TOP management Strategické plány
Střední managem. Taktické plány
Nejnižší mana. Operativní pl.
– Postup tvorby plánů: 1) Stanovení cílů
2) Vymezení cest k jejich dosažení
3) Plán
– Stanovení cílů organizace není jednoduchá záležitost, ve firmě existují různé zájmy rozlišných skupin, umění managementu je tyto zájmy sjednotit, aby bylo dosaženo cílů
– Ke sladění cílů v organizaci se používá metoda řízení podle cílů, která spočívá ve spoluúčasti nižších vedoucích na řízení na vyšších úrovních
– Manageři na nižší úrovni se tak lépe ztotožní s cíly organizace
– Tato metoda vnáší do řízení demokracii a proto musí existovat přesná pravidla pro zpětnou kontrolu