Management
(to manage – vést, řídit rozhodovat)
Zabývá se řízením organizace, je to proces tvorby a určování prostředí, kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů. Věda jak se řídí lidi.
Managementu (historie)
1) klasický management-do prvního 3. desetiletí 20. století
– zvýšení pracovní disciplíny
– zavedení pořádku v časných rozvrzích
– tlak na ekonomiku výrobních operací
– obec managementu je: Frederick Taylor – otec managementu zabýval se zvyšováním produktivity práce
moderních metod
Henry Grant – zavedl vědecký výběr pracovníků (grantofy, diagramy)
Frank Gilbreth – zavedl časové a pohybové studie
Lilien Gilberth – studovala lidské aspekty práce
Henry Ford – zavedl pásovou výrobu
Henry Fayol – definoval 6 stupeň průmysl. aktivit
Tomáš Baťa – zavedl svůj podnik tzv. „jako celá rodina“ (myslel na všechny své zaměstnance)
2) management 40-70. let
– sociální přístupy (jakou roli má člověk ve společnosti, etika, morálka) – Pareto, Mayo
– procesní přístupy = snažili se o definici mang. Funkcí, vymysleli 5 funkcí manag. – zástupce Gulich
– systémové přístupy = snažili se o převedení složitého procesu řízení do jednoduchého systému – Bernard
– matematické přístupy = 50-60. let jdou do současnosti aplikace matemat. modelů do řízení
– empirické nebo-li pragmatické = zavádění zkušeností tzv. empirie, praxe (pragma) do řízení
Funkce managementu:
- a) plánování – základem je určení cíle a cesty k cíli
- b) organizování – na základě cílů vytvoříme org. strukturu (potřebujeme 1ved. a 10 zaměstnanců)
- c) personalistika – zabývá se: a) obsazováním pozic- A-ved.Novák, zást. Kantor B, C b) údržba pozic –komplex
školení, kongresy
- d) vedení – motivujeme lidi, aby pracovali s radostí
- e) kontrola – kontrolujeme dosažení cílů (dodávka zboží- dobře se kontroluje, per. ředitelé se kontrolují špatně)
Management a podnikání
Ø management funguji jak ziskových tak neziskových organizacích
Vlivy působící na management
- a) vnitřní: finance – stav financí: dobré,
– špatné; zaměstnanci-jaké máme zaměstnance oni to ovlivňují více kvalifikované, samostatnější – hůř se řídí; know-how – prodáváme to co máme v hlavě můžeme to zaplatit;
technické zabezpečení- musíme neustále obnovovat co vyděláme ½ vracíme do rozvoje a obnovy.
- b) vnější: zákazníci – spotřebitelský, průmyslový
– konkurence-kladné záporné stránky,
– dodavatelé-více dodavatelů
– vývoj vědy-velmi důležité s konkurencí být stále ve strhu, vyvíjet se být dopředu
– situace v regionu – více lidí málo proces. Dálnice nepomůže k zaměstnanosti
– ekon. faktory-otázka dostupnosti peněz, inflace, nezaměstnanost
– legislativa- inf. pobytky co zde láká investory a proč.
Rozdělení managementu
- a) nižší – na úrovni mistra (15 lidí má pod sebou), Nejnižší – kontakt přímo – s pracovníky
- b) střední – vedoucí účtárny
- c) vrcholový – gen. ředitel, fin. ředitel, TOP – valná hromada
Management a společnost
Ø které faktory z vnějšího prostředí ovlivňující řízení firmy
- a) ekonomické faktory: inflace, nezaměstnanost, kapitál ðzdroje, pracovní síla ð kvalita a cena (levná)
ðfinanční a daňová politika, zákazníci (nejsou není obchod),
- b) technologické faktory: každá nová technologie přináší destrukci té staré (digitální fotografie). Moderní
technologie přínosy: vyšší produktivita, nižší náklady na výrobu, vyšší životní úroveň
negativa: nezaměstnanost je vyšší způsobuje životní problémy, ztráta soukromí – kam. systém
- c) sociální faktory: soc. skupiny, víra, hodnoty ð úcta ke svému podřízenému
- d) politické a legislativní: stabilita legislativy (vymezuje zákonné mantinely), aby se s každou vládou neměnila
stabilita (ČSSD-mantinely užší levicové)
Management v Evropě
Francie-země zaslíbená plánování. Prosazuje se zde managerské elita, samostatnost a analytické schopnosti manageru.
Německo– mají manageři tzv. pravomoce ze zákona, ale ze zákona mají zaměstnanci právo na spolurozhodování. Funguje to v třineckých železárnách. Vliv zaměstnanců je větší než v USA.
USA: se prosazuje individualismus, manageři a vedoucí pracovníci jdou každý sám za sebe. Rychlost je žádanější než kvalita rozhodování. V průměru mění zaměstnanci zaměstnání 5x.
Japonsko: převládá kolektivní rozhodování, kvalita rozhodnutí je důležitější než jeho rychlost. Manageři se domlouvají o problémech s podřízenými. Podporuje celoživotní zaměstnání.
Korea: kombinace managementu USA a Japonska.
Profil manažera
Vlastnosti: odborné – základní znalosti oboru
ekonomické – vím co jsou náklady, výnosy, hosp. výsledek
legislativní – všeobecný právní rámec, dodání zákonů
pracovitost – jsou pracovití i nepracovití
důslednost – určí se zodpovědná osoba na danou práci (Novák + termín splnit)
morální – jít více méně příkladem – nekrást
úcta k podřízeným –úcta k jedinci jako takovému, nepovyšovat se
schopnost vžít se do situace jiných – empatie – mám více zájmu,když mi zaměst. něco povolí,
odvděčím se lepší prací
Management dle stylu vedení:
Ø direktivní (autokratický) – ředitel rozhoduje sám bez ohledu na ostatní =neakceptuje jiné návrhy, názory, očekává rychlé splnění svých příkazů, pro pracovníky práce není zajímavá, dobrá – bez možnosti prac. růstu motivace, silný vztah nadřazenosti a podřízenosti, formální autorita založená na základě postavení, detailní, ostrá kontrola splnění příkazů.
Ø demokratický – účast pracovníků na řízení, vedoucí pracovník bere v úvahu názory, náměty svých podřízených = možnost jejich pracovního rozvoje, kreativity, rovnocenný vztah, ale vedoucí konečné rozhodnutí vydá sám, občasná kontrola, uplatňuje se, když jsou podřízení odborníci, profesionálové
Ø liberální (pasivní) – může vést k porušování pracovního řádu, nejsou zde přímé řídicí příkazy,
typické v oblasti tvůrčí, vývojové práce, vedoucí vytváří podmínky pro dobrou práci podřízených, vedoucí je spíše poradcem, konzultantem, kontrola skoro žádná.