Sociální komunikace
Rétorika
- věda zabývající se projevem
- objevuje se již v antice
- nejvýznamnější osoba: Aristoteles – chtěl, aby mluvčí v projevu používal 3 druhy důkazů: logické, emocionální, výzva na základě mluvčího
Obecné zásady komunikace:
- komunikace je specifická forma interakce – přenos informací skrze médium
- je to nejdůležitější vlastnost a dovednost, probíhá ve společnosti
- každá komunikace má 3 části:
 syntax (struktura)  sémantika (význam)  pragmatika (vztahy v komunikaci, přesvědčování, ovlivňování, …)
- typy oblastí lid. komunikace:
 intrapersonální (komunikace „sama se sebou“)  interpersonální (mezi osobami)  skupinová (v malé skupině)  veřejná (mezi řečníkem a posluchači)
- dělí se: ? verbální X neverbální
? kognitivní (poznávání rozumem) X emotivní (poznávání city) ? záměrná X nezáměrná ? přímá X nepřímá
- modely komunikace:
 lineární – mluvčí → posluchač  interakční – mluvčí  posluchač ? transakční – mluvčí ?? posluchač = mělo by docházet ke zpětné vazbě
- šumy:
 fyzické – rušivé vlivy pocházející z jiných zdrojů mimo posluchače a mluvčího; omezují fyzický přenos sdělení  fyziologické – vlastní bariéry posluchače nebo mluvčího (problém se zrakem, sluchem, výslovností, …)  psychologické – předpojatost, úsudek, uzavřenost, mylné naděje, extrémní emoce  sémantické – nepochopený význam, rozdílně pochopený cizí jazyk, neznámé výrazy
- kontext:
 fyzický (prostor kolem)  kulturní (životní styl)  sociálně – psychologický (záleží na vztahu, př. mezi kamarády, učitelem)  časový
- sebepojetí – naše představa o tom, kdo jsme; silné a slabé stránky, schopnosti, hranice
našich schopností
- je odvozováno z představ druhých o nás; srovnáváme se s nimi a potom
hodnotíme své vlastní myšlenky a schopnosti
- sebeocenění
- sebeodhalení
- vnímání = proces, jehož prostřednictvím si uvědomujeme početná sdělení přicházejí
k našim smyslovým čidlům
- rozhodujeme o tom, která sdělení přijmeme a jaký význam jim přiřadíme
- smyslový vjem → třídění →interpretace, hodnocení
- jednotlivým vjemům přisuzujeme subjektivní význam
- velký vliv na:  haló efekt – názor na jednoho dáváme na celou skupinu
 předpovědi  první a poslední dojem  předsudek (stereotyp)  atribuce – snaha vysvětlit motivaci našeho chování
- naslouchání = typ vnímání, při kterém přijímáme a zpracováváme zvukové signály
- pomáhá nám se učit se; navazovat udržovat vztahy; ovlivňovat postoje i
chování druhých; pomáhat druhým
- proces:
 příjem signálu – soustředění na to, co je a není řečeno  dešifrování – porovnání nových informací se staršími  zapamatování – rekonstrukce sdělení  vyhodnocení  reakce – ještě při hovoru, zpětná vazba
- po skončení, souhlas, nesouhlas
- efektivní naslouchání – empatie X objektivita
(vcítit se do druhého) (nestrannost)
- nezaujatost X kritičnost
(přístupnost novým inf.) (hodnocení sdělení)
- aktivní naslouchání pomáhá ověřit posluchači
zda pochopil to, co mluvčí řekl a co tím mínil – přijetí signálu od mluvčího
- proces:  parafrázovat myšlenky mluvčího
 pochopení citových myšlenek  ptát se
Hlavní zásady mluveného projevu:
- připravenost projevu
- kontakt s posluchačem
- oslovit posluchače (ten nejdůležitější, dámy, pánové)
- mluvit nahlas a srozumitelně
Struktura projevu:
- volba tématu a účelu:  aby zaujalo publikum, brát na něj zřetel
 jasný cíl  účel: informativní, přesvědčovací
- analýza publika:  udělat si představu co znají, co už slyšeli, o co mají zájem
- formulace hlavních myšlenek:  doporučují se 2 – 4 hlavní myšlenky
- prozkoumání tématu:  stáhnout více pramenů a vybrat si
- podpora toho, co chceme říci:  souvisí s bodem 4
- doprovodný materiál:  ilustrace, pomůcky, fotky, modely, audiovizuální technika
- stylizace projevu:  práce s jazykem (je rozdíl mezi psaným a mluveným projevem)
 zbytečně neplýtvat slovy (vlastně, …), opakování slov  používání známých slov  živost (nějakým způsobem musí být zajímavý) – nadsázka, metafora, přirovnání, řečnická otázka
- úvod, závěr:  nachystat si prvních a pár posledních vět
 na závěr poděkování za pozornost
- nacvičit si ho předem
- přednést projev:  záleží na hlasitosti, tempu, artikulaci, výslovnosti, pauzách,
gestech, mimice, živosti přednesu
Používání AV pomůcek:
- prezentace, poslechy, obrázky, fotky, modely,…
- obohacují, zpestří přednášku,
- posluchači si více zapamatují
- psychologický test ukázal, že posluchač si z pouze odpřednášené přednášky zapamatuje pouze 15 % ; když přednášenou látku vidí zapamatuje si 30 %. 15 % navíc si zapamatujeme, když si danou látku vypracujeme sami ? pomocí audiovizuálních pomůcek se naše přednáška stává efektivnější
Rozhovory s uživateli informačním institucím:
- 2 lidé
- prostřednictví otázek a odpovědí dosáhneme svých cílů
- typy: ? řízený
 volný
- cíle:
 získání informací  předání informací  objasnění informací  získání důvěry  změna chování  řešení problémů a rozhodnutí
- řízený:
- CO? – měli bychom se na to připravit
- KDO? – s kým budu mluvit
- KDE? KDY? – prostředí, omezit šumy
- JAK? PROČ? – s kamarádem, učitelem, zjistit si o něm co nejvíce inf.
potom až mluvit, strategie
- přesvědčovací rozhovor, hodnotící rozhovor, propouštěcí
rozhovor, informativní rozhovor, přijímací rozhovor
Nonverbální komunikace:
- komunikace beze slov
- signály těla:
 mimika = projevy emocí ( překvapení, strach, hněv, znechucení, opovržení, zájem, radost, …)
- my ji můžeme ovládat
 gesta = v různých kulturách mohou znamenat něco jiného  vzhled těla = vyšší lidé mají větší autoritu, váha, úprava vlasů, věk  zrak = nejdůležitější; směr, délka, charakter
- ženy vnímají více než muži
- společenský trojúhelník (oči, ústa)
- prostorová komunikace:
 vzdálenost (intimní zóna do 45 cm) (osobní zóna do 1,2 m) (společenská zóna do 3,7 m; neutrální ) (veřejná nad 3,7 m)  teritorialita – zabrání prostoru (čím větší máte kancelář, tím jste profesně výš)  vertikální prostor – výška  předměty – pomocí daru, oblečení, barvy  dotyk – haptika – zabývá se dotykem
- jde o blízkost lidí
- příjemné (pohlazení, obejmutí, …)
- nepříjemné
- lidé se dělí na dotykavce a nedotykavce
- mlčení
- čas – šéf nás nechá čekat = převaha
- nepříjemné dát na začátek
- dlouhá komunikace = ochabnutí pozornosti