Trh a jeho zákony + zásahy státu do trhu
Rozdělení poptávky:
-individuální ( poptávka jednoho kupujícího po určitém statku nebo službě)
-dílčí ( poptávka všech lidí z určitého regionu po určitém statku nebo službě)
–agregátní ( poptávka všech lidí v určitém státě po všech možných statcích a službách)
Rozdělení nabídky:
-individuální ( nabídka jednoho výrobce určitého statku nebo služby)
-dílčí ( nabídka všech výrobců určitého zboží v určitém regionu- např. kolik rohlíků celkem nabídnou pekaři při ceně 1,- nebo 5,-
-agregátní ( nabídka všech výrobců všech druhů zboží v jednom státě)
- zákon nabídky= s rostoucí cenou roste i nabídka zboží
- zákon poptávky= s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží
Nabídka S= množství zboží q nabízeného všemi prodávajícími při určité ceně P.
Nabídka S |
Cena P |
Množství Q |
Poptávka D= množství zboží Q, které jsou kupující ochotni koupit při určité ceně P.
Množství Q |
Poptávka D |
Cena P |
Faktory ovlivňující poptávku:
-cena
-změny velikosti důchodu ( mzdy zaměstnanců, renta….)
-demografičtí činitelé ( změny v počtech a charakteristikách kupujících)
-změny v preferencích ( zvyky, móda, změny potřeb)
-změny cen jiných zboží:
- substituty- jiné zboží, které může nahradit při spotřebě sledované ( jablka-hrušky)
- komplementy- jiné zboží, které doplňuje při použití zboží sledované (auto-benzín)
Faktory ovlivňující nabídku:
-cena
-náklady výroby a obchodu ( dražší suroviny a energie, zvyšování nominálních mezd
-změny vnějších podmínek podnikání ( přelévání kapitálu)
Podstatou interakce je střed nabídky s poptávkou
Nabídka |
Poptávka |
CenaP |
Množství Q |
Rovnovážné množství |
Monopol- RWE
Oligopol- T- Mobile, Wodafone
Monopolistická konkurence- normální firmy
Kartel: Dohoda mezi konkurenty o cenách, teritorií působnosti
Syndikát: Dohoda o společném nákupu nebo prodeji
Trust: vyšší forma propojení konkurentů, jsou na sobě závislé
Koncern: nejvyšší forma existence monopolu. Velké propojení firem.
Stav dokonalé konkurence je nedosažitelný.
Selhání trhu:
Vznik monopolu– antimonopolní úřad
Existence veřejných statků
Externality: vedlejší účinky trhu na osoby, které se tržního vztahu neúčastní
-Negativní: chemička vypouští škodliviny
-Pozitivní: včely opilují cizí pole
Neziskový sektor pokrývá řadu lidských potřeb:
- rozvoj duchovních hodnot
- ochrana lidských práv
- rozvoj vědy, vzdělání a tělovýchovy
- výkon státní správy
- obrana státu
Jsou to lidské potřeby, které jsou těžce ocenitelné.
Státní neziskové organizace:
Školství, zdravotnictví, ochrana živ. Prostředí
Nestátní neziskové organizace:
- Církevní organizace
- Občanská sdružení
- Obecně prospěšné společnosti
- Nadace
- Politické strany a další