Logistika
Problematice logistiky se v současné době dostává velká míra pozornosti. Je to důsledek liberalizace světového obchodu, důsledek pokračující exploze informační technologie, důsledek pokračující globalizace světového trhu, jenž vede ke vzniku podniků operujících na světové bázi a konečně i důsledek orientace podniků na oblast kvality a spokojenosti zákazníků.
Logistika představuje významnou oblast podnikání. Její nároky na zdroje – půdu, pracovní sílu, kapitál a informace, a její dopady na celosvětovou životní úroveň jsou enormní. Je s podivem, že první vážný zájem o logistiku ze strany podnikatelského světa lze zaznamenat teprve před cca 35 lety. Od této doby se však postavení logistiky zásadně změnilo: z nepříliš významné funkce se vyvinula oblast, kde může podnik dosáhnou značných úspor nákladů, činnost, která má obrovský potenciální vliv na spokojenost zákazníků a tím na objemy prodeje a marketingová zbraň , kterou lze efektivně využít pro získávání konkurenční výhody.Význam logistiky je dnes uznáván na celém světě.
Logistika je velmi široký obor, který v mnoha ohledech a ve velké míře ovlivňuje životní úroveň společnosti.V moderní vyspělé společnosti jsme si zvykli na to, že logistické služby fungují bezvadně a máme tendenci si logistiky všímat až v okamžiku, kdy nastane nějaký problém.
Definice logistiky:
Proces plánování, realizace a řízení efektivního, výkonného toku a skladování zboží, služeb a souvisejících informací z místa vzniku do místa spotřeby, jehož cílem je uspokojit požadavky zákazníků.
Logistika se týká všech typů podniků a organizací. Neomezuje se pouze na výrobní sféru. Týká se všech podniků a organizací, včetně státní správy, včetně takových institucí, jako jsou nemocnice nebo školy, a včetně organizací poskytujících obchodní, bankovní nebo finanční služby.
Klíčové logistické činnosti
Níže vyjmenované hlavní činnosti jsou nezbytné pro realizaci hladkého toku produktů z místa vzniku do místa jejich spotřeby.Tyto aktivity lze považovat za součást obecného logistického procesu.
Hlavní logistické činnosti:
- Zákaznický servis
- Plánování/prognózování poptávky
- Řízení stavu zásob
- Logistická komunikace
- Manipulace s materiálem
- Vyřizování objednávek
- Balení
- Podpora servisu a náhradní díly
- Stanovení místa výroby a skladování
- Pořizování
- Manipulace s vráceným zbožím
- Zpětná logistika
- Doprava a přeprava
- Skladování
Ne všechny tyto činnosti musí v podnicích nutně spadat do kompetence útvarů logistiky, je ale zjevné, že všechny významně ovlivňují logistický proces jako celek.
Pět pravidel logistiky
I když výrobek a vlastnictví nijak speciálně s logistikou nesouvisejí, přesto nelze přehlížet, že žádný z nich by nebylo možno realizovat, pokud by nebylo zajištěno, že se správné položky (zboží) potřebné pro spotřebu nebo výrobu dostanou na správné místo, ve správnou dobu, správném stavu a za správné náklady. Těchto pět pravidel logistiky připisovaných E. G. Plowmanovi, tvoří podstatu dvou přínosů, které poskytuje logistika:vyžití času a místa.
Čas je přínos, který vzniká tím, že daná položka je k dispozici tehdy, když je potřebná. Tento přínos se projeví například v podniku, kdy je nutno mít zabezpečeny všechny materiály a díly nutné pro výrobu tak, aby se výrobní linka nemusela zastavovat. Na trhu znamená časový přínos skutečnost, že zboží je k dispozici zákazníkům tehdy, když ho zákazníci požadují. Zboží, které není k dispozici tehdy, když je potřebné, nepřináší zákazníkovi žádný prospěch.
Časový přínos úzce souvisí s přínosem místa. Znamená to, že zboží nebo služba jsou dostupné tam, kde je jich zapotřebí. Pokud je zboží, které zákazník požaduje, ještě na cestě nebo ve skladu, případně v jiném obchodě – nevytváří pro zákazníka žádný místní užitek. Časový a místní přínos, které přímo ovlivňuje logistika, jsou proto základem spokojenosti zákazníka.
Role logistiky v ekonomice
Logistika hraje v ekonomice klíčovou úlohu, a to ve dvou základních směrech. Za prvé, logistika představuje jednu z hlavních výdajových položek podniků: tím ovlivňuje veškeré další ekonomické aktivity a je jimi zároveň sama ovlivňována.
Za druhé, logistika podporuje pohyb a plynulý tok mnoha ekonomických transakcí, je nezbytnou aktivitou při realizaci prodeje prakticky jakéhokoliv zboží nebo služby.Jasná je skutečnost, že pokud zboží nedojde včas, zákazník si jej nemůže koupit. Pokud zboží nedojde na správné místo nebo ve správném (neporušeném stavu), nelze žádný prodej uskutečnit. Narušením logistických funkcí tedy utrpí veškeré ekonomické aktivity a subjekty v rámci logistického řetězce.