Betonáž-výztuž-bednění
BETONÁŽ
ZPRACOVÁNÍ BETONOVÉ SMĚSI
– jde o zhutnění betonové směsi tak, aby výsledný beton měl minimální množství vzduchových pórů (vzniká hutný beton).
– zásady hutnění – hutníme po vrstvách 30 až 50 cm
– zhutňování musíme provádět stejnoměrně v celé ploše konstrukce
– zhutňování šikmých konstrukcí provádíme odzdola nahoru
– druhy hutnění
– lití – se používá se jen u tekutých směsí
– přebytečný vzduch a voda se odstraňuje vlastní tíhou směsi
– betonáž provádíme pomocí vybro-žlabů.
– pěchování – se používá u směsí málo měkkých a měkkých
– pro betonáž tenkovrstvých konstrukcí z prostého betonu (podkladní mazanina) — používá se buď strojních, nebo ručních pěchů
– vibrování – je nejpoužívanější způsob zhutňování betonové směsi
– existuje několik druhů vibrátorů
– ponorné vibrátory – mají válcovitý tvar a na konci jsou zaobleny
– kmitavý pohyb vzniká rotací excentru uloženého v ocelovém pouzdře
– druhy – nízkofrekvenční (hutní kamenivo)
– vysokofrekvenční (hutní cementový tmel)
– plovoucí vibrátory – jsou mohutné a těžké přístroje se zabudovaným elektromotorem
– vibrace způsobují rázy v těle vibrátoru
– používá se pro masivní konstrukce
– nesmíme překročit předepsanou dobu vibrace, vibrátor se nikdy nesmí
dotýkat výztuže
– příložné vibrátory – hutní betonovou směs nepřímo
– připevňujeme je na bednění (rozkmitáním bednění je přenášena vibrace)
– používáme je ke zhutňování směsí v tenkých konstrukcích, kde je použití
ponorných vibrátorů obtížné
– lisování a vibrolisování – se používají pro směsi suché až zavlhlé
– těmito způsoby docílíme velmi dokonalého zpracování bet. směsi.
– nejčastěji se používá v panelárnách
– vakuování – pomocí speciálního bednění odsáváme z čerstvého zhutněného betonu vzduch
a přebytečnou vodu
– vakuováním urychlujeme tuhnutí a tvrdnutí
– pomoci tohoto způsobu dosahujeme velmi dobrých vlastností hotového betonu
(větší nepropustnost, menší obrusnost a nepatrná smrštitelnost)
DOPRAVA
– dnes již nedílná součást betonáže (beton míchán v betonárkách)
– při dopravě nesmí dojít k – tuhnutí a vyschnutí betonové směsi -> regulátory tuhnutí a více vody
– rozdělení směsi (cement nahoru, kamenivo dolu) -> stálé míchání
– primární doprava – horizontální
– z výrobny na staveniště
– větší vzdálenosti (nákladní automobily, domíchávače)
– autodomíchávače – směs je stále mícháná
– automíchače – suchá směs, poté přidaná voda
– sekundární doprava – doprava na staveništi
– horizontální – kolečko, japonka, motorový vozík, multikára, pásový dopravník
– vertikální – jeřáb, výtah, koš, betonové čerpadlo
OŠETŘOVÁNÍ
– nutné vytvořit příznivé podmínky pro hydrataci betonu (teplota nesmí klesnout pod 5 °C po 72
hodin), neukládat do namrzlých bednění (pouze očištěné a ohřáté nad 5 °C)
– možnost dát TI okolo bednění
– proti slunci, dešti, větru, mrazu
– první dny – zakrývání rohožemi, lepenkou, plachtami, přístřešky
– nátěry, postřiky
– další dny – vlhčíme, natíráme ochrannými prostředky
– teplota menší jak 5 °C -> nekropíme, možnost zmrznutí
– odbedňování – po zatuhnutí betonu, za optimálních podmínek
ZVLÁŠTNÍ ZPŮSOBY BETONÁŽE
– v zimě – když teplota klesne pod 5 °C (zastavení hydratace)
– konstrukce nesmí zmrznout -> porušení vazeb
– snižuje se pevnost
– nesmíme betonovat na namrzlou nebo zmrzlou kci a na zmrzlou půdu
– opatření – chráníme složky před zmrznutím
– přidáme přísady – urychlovač tuhnutí
– chráníme před povětrnostními vlivy
– složky – ohřev kameniva
– o 10% více cementu (neohříváme)
– vodu ohřát na bod varu
– konečná teplota směsi mezi 20 a 30 °C
– ve vodě – betonujeme v klidné vodě
– způsoby betonovaní – do 0,5m – možno sypat volně
– od 0,5m – beton přivádět pomocí betonážní trubky
– do 1,5m – vháníme trubkou, kterou postupně vytahujeme
– od 1,5m – trubkou, kterou necháváme až do úplného naplnění
VÝZTUŽ
– souhrn všech ocelových prvků vložených do kce
– druhy – nosná – přenáší veškeré zatížení
– konstrukční – drží vzdálenosti a rozmezí, nepřenáší zatížení
– upraví se jí vlastnosti betonu -> větší únosnost
– množství a umístění výztuže je dáno statickým výpočtem
ROZDĚLENÍ A OZNAČENÍ VÝZTUŽE
– označení –
– rozdělení – pruty – u tyčových prvků
– dráty – 2-8mm
– tyče – 5,5-32mm
– svařované sítě a koše – pro plošné kce a skořepiny
– KARI sítě
– rozptýlená výztuž – pro nenosné kce
– drátkobeton – drátky různých délek, neohýbané, velmi malý průměr
– vláknobeton – skelná vata
– předpínací výztuž –
– z válcovaných profilů – tzv. tuhá výztuž
– obetonování I profilu
VLASTNOSTI
– pružnost, tažnost
– povrchová úprava – drážky, pásky, …
– míra svařitelnosti
– trvalá plastická deformace
– tepelná roztažnost – důležitá ve spojení s betonem (nejlíp oba materiály stejnou)
PRACOVNÍ DIAGRAM OCELI
10 216
10…..betonářská
výztuž 21…..přibližně 1/10 meze
kluzu
6…..vlastnosti
5 – zaručitelná
6 – dobrá
7 – obtížná
8 – tvářená za studena
9 – nesvařitelná
Y 1000 S7 15,7 F1
Y…předpínací
výztuž 1000…pevnost v MPa
S7… označení a
počet prvků C – drát
S – lano
H – tyč
15,7…průměr výztuže
F1…další úpravy
BEDNĚNÍ
– druhy – nepřenosné bednění – je bednění individuální
– stavíme je pro konstrukce, které se na objektu neopakují
(ze systémového bednění se nedají vytvořit)
– přenosné bednění – je bednění, které po odbednění znovu použijeme na jiném místě
– posuvné bednění – používáme u vertikálních konstrukcí uzavřeného průřezu,
– bednění se posouvá pomocí hydraulického zařízení
– skládá se z několika plošin, na kterých pracují železáři, betonáři a omítkáři
– pojízdné bednění – používáme pro betonáž směrových staveb
– bednění stavíme většinou na kolejích
– svislé konstrukce jsou opatřeny zvedacím hydraulickým zařízením
– ztracené bednění – vytváří tvar konstrukce a zároveň tvoří povrch
– z hlediska statického rozdělujeme ztracené bednění na staticky
spolupůsobící a nenosná
– nafukovací bednění – se vyrábí z pryže nebo PVC vyztuženého syntetickou tkaninou
– bednění položíme na podkladní beton a nafoukneme, po vybetonování
a zatvrdnutí betonu vypustíme vzduch a bednění vytáhneme
– předností tohoto bednění je rychlá montáž, dostatečná únosnost
– nedostatkem je velká hmotnost a rychlé stárnutí materiálu vlivem
opotřebování
– papírové bednění – se používá pro betonáž sloupů
– tvrzený papír napuštěný dehtovou hmotou vytváří válcové formy
různých průměrů