Obchod jako odvětví NH
Funkce obchodu:
– obchod je samostatným odvětvím NH
– zajišťuje pohyb zboží od výrobce ke spotřebiteli
– snížení počtu obchodních vztahů – méně kontaktů, dělba práce = úspora (nákladů, lidí, peněz)
– přeměna výrobního sortimentu (úzký) na obchodní
– přeměna místného časového nesouladu mezi výrobou a spotřebou
– zajišťování kvality (zbožíznalství) – výběr dodavatele
– ovlivňování dodavatele (zpětná vazba)
– zajištění platební způsobilosti a úhrady, krátkodobé úvěry maloobchodníkům
– obchodně provozní činnosti: vybalování, mražení, výkup lahví, dodávka do bytu, čistota,
udržování zásob, reklama, odvoz tržeb, …
Maloobchod
– prodej konečnému spotřebiteli za nejvyšší ceny v malém množství
– zákazník trvá na eleganci, kvalitě, slušnosti
– roste náročnost spotřebitele, chce hodně zboží,
– se zákazníkem se muší zacházet slušně
– trh prodávajícího a trh kupujícího;
- prodávajícího – socialismus, málo zboží, problém koupit, podplácení, nedostatková ekonomika
- kupujícího – tržní ekonomika, přebytek zboží, problém prodat, konkurence, výběr, roste ochota
Druhy zboží podle poptávky
Zboží denní poptávky
- zboží kterému rozumíme, denně ho užíváme = potraviny + hygiena
- nepotřebujeme žádnou radu
- kvalifikovaný prodavač může být
- samoobsluha, rutinní nákup
Zboží časté poptávky
- zboží kterému zhruba rozumíme
- textil, oděvy, papírnictví, obuv, plavky + sportovní zboží
- volný výběr
Zboží občasné poptávky
- jednou za 5-10 let
- bílá elektronika, auto, …
- vysoce kvalifikovaný prodavač
- volný výběr, pultový prodej
- dražší výrobky, nevyznáme se
Typy prodejen:
- ambulantní – stánky, pojízdné prodejny, podomní prodej, apod….
- stacionární – pevně umístěné
Specializované obchody
- hloubka sortimentu
- odbornost
- vyšší ceny
- většinou odborný pultový prodej
- např.: sport, počítače,…
Běžné obchody
- většinou potravinářské
- forma samoobsluhy
Supermarket
- větší plocha (nad 400 m2)
- poměr; potraviny : nepotraviny = 80 : 20
- čím větší tím víc nepotravin
Hypermarket
- většinou za městem, na periférii
- poměr; p : n = 50 : 50
- malá kvalita i odbornost
- nízké ceny
- parkoviště
- součástí nákupního centra
- samoobsluha; zboží je umístěno lstivě
- barvy, hudba = stimul k nakupování
- zboží jde kompletně přes čárový kód = snížení nákladů
Diskont
- agresivní ceny
- minimální náklady = ( málo zaměstnanců, nízká kultura prodeje, prodej z krabic) toto jsou důvody proč mohou jít s cenami dolů
- úzký sortiment
Obchodní dům
- víceposchoďový
- obvykle v centru města
- dělí se na:
- specializované OD – Dům módy, Hudební nástroje, Sport,…
- plnosortimentní
- shop – in – shop – OD pronajímá jednotlivé obchodní systémy (diskont, drogérie, nábytek,…)
Obchodní řetězec – vyvíjí tlak na dodavatele, dávají si podmínky, mají hromadný nákup
(snížení cen)
Zásilkový obchod
Smíšená (vesnická) prodejna
Formy prodeje
- pultový – složitý sortiment, dobře se krade – dražší, stále méně
- samoobslužný – vznik ve 20. letech v USA, Evropa po 45., Čechy 53; zákazník si vystačí sám
- zápory – krade se
- klady – aktivní zákazník, produktivita práce (tržba / zaměstnanci), člověk dělá něco místo prodavače, větší tržby, širší sortiment, impulsivní nákupy
- volný výběr – samoobsluha bez košíku; textil, oděvy, obuv; přístup ke zboží ale potřebujeme kvalifikovaného prodavače, který musí zboží předvést, poinformovat, zabalit, nastříhnout,…
- automatový – Coca-Cola
- přímý prodej – podomní; Amway, Oriflame, Zepter; je drahé
- zásilkový – na dobírku; Quelle
Obal
- přepravní obal
- spotřebitelský obal
funkce:
- ochranná
- estetická
- informační
- manipulační
- propagační
- ekologická